5 prostych porad jak dbać o akumulator

20 lutego 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Nikogo nie trzeba przekonywać, że to bardzo ważna część każdego samochodu. Bez sprawnego akumulatora nigdzie nie pojedziemy. Ostatnio pisaliśmy o tym jakie mity krążą na temat akumulatorów, ale że zima brutalnie potrafi zweryfikować nasze zaangażowanie w opiekę nad tym elementem samochodu, to przygotowaliśmy zestaw kilku prostych zasadach, które pomogą wam bezstresowo dotrwać do wiosny.

#1 Regularnie kontroluj jego stan

Możesz to robić samodzielnie albo w serwisie. Jeżeli samodzielnie, zacznij od prostego wytarcia kurzu z obudowy i biegunów akumulatora, unikniesz w ten sposób niepotrzebnych wyładowań na stykach akumulatora. Sprawdź czy klemy nie są luźne, ewentualnie je dokręć. Co pół roku odłącz akumulator i przeczyść klemy oraz styki, korzystając z drobnoziarnistego papieru ściernego lub przeznaczonej do tego szczotki. Możesz także skorzystać z miernika napięcia. Jeśli przy wyłączonym silniku wynosi ono co najmniej 12,5 V, wszystko jest w porządku. Po jego uruchomieniu, powinno być od 13,9 do 14,5 V. W akumulatorach z otwieranymi celami, kontroluj poziom elektrolitu. Płyty akumulatora powinny być całkowicie zatopione w cieczy. W razie potrzeby, uzupełnij jej poziom, dolewając wody destylowanej.

alt jak dbać o akumulator

#2 Nie jeździsz przez kilka miesięcy? Pamiętaj o jego odłączeniu i doładowywaniu

W sytuacji, gdy przez dłuższy czas, np. pół roku nie korzystasz z samochodu czy motocykla, koniecznie odłącz akumulator. Jeśli twój pojazd zimuje na ulicy, zabierz akumulator do ciepłego pomieszczenia z dobrą wentylacją i pamiętaj o jego doładowywaniu, najlepiej co dwa miesiące. Potrzebny ci będzie prostownik.

#3 Gdy akumulator nie może uruchomić silnika, użyj kabli rozruchowych

Dla przypomnienia, czerwony łączymy z dodatnim biegunem rozładowanego akumulatora, następnie z dodatnim biegunem akumulatora w samochodzie – dawcy prądu. Czarny kabel podpinamy do ujemnego bieguna akumulatora ładującego, a jego drugi koniec do niepomalowanej powierzchni w komorze silnika samochodu, który chcemy uruchomić. Dopiero teraz włączamy silnik w samochodzie dawcy. Odczekajmy chwilę, by prąd podładował nieco akumulator. Teraz można podjąć próbę uruchomienia silnika w naszym samochodzie. Gdy jest już po wszystkim, odłączamy kable. Uwaga, robimy to w odwrotnej kolejności! Zanim to jednak zrobisz, sprawdź… czy pomocy w takich przypadkach nie obejmuje twoje ubezpieczenie Assistance. W awaryjnym uruchomieniu silnika pomoże też niejeden taksówkarz. Koszt takiej usługi to zwykle ok. 30 zł.

alt jak dbać o akumulator

#4 Sprawdź, dlaczego się rozładował

Jednoznacznie można to zweryfikować tylko w autoryzowanym serwisie lub dobrym, specjalistycznym warsztacie. Doświadczony, samochodowy elektryk bez trudu znajdzie przyczynę, którą w starszych samochodach mogą być nieprawidłowo zamontowane lub źle funkcjonujące dodatkowo zamontowane urządzenia, np. autoalarm, zestaw głośnomówiący lub zestaw audio. Czasem w skomplikowanej instalacji samochodu, dochodzi do większego niż zakładany, poboru prądu. Właśnie to prowadzi podczas postoju do nadmiernego rozładowania akumulatora i późniejszych problemów z rozruchem. Pamiętajmy, że przyczyną braku możliwości uruchomienia silnika może być także problem z rozrusznikiem, alternatorem lub inny, czysto mechaniczny.

alt jak dbać o akumulator

#5 Ostrożnie z doładowywaniem

Niezbędny jest do tego prostownik. Najczęściej spotykanymi są prostowniki transformatorowe, wymagające odpięcia akumulatora od instalacji samochodu. Teoretycznie, nie trzeba tego robić w przypadku prostowników mikroprocesorowych. Zawsze jednak warto, ze względów bezpieczeństwa. Odłączając akumulator, najpierw zdejmujemy (-), czyli czarny przewód masowy. Następnie czerwony (+). Kolejnym krokiem jest odłączenie mocowania akumulatora, oczyszczenie z osadu klem i styków. Jeśli akumulator kwasowy ma otwierane cele, sprawdź i w razie potrzeby, dolej do nich wody destylowanej. Płyty muszą być zakryte cieczą. Teraz podłącz klemy prostownika (zgodnie z polaryzacją: plus do plusa, minus do minusa).

Niektóre prostowniki umożliwiają wybór natężenia prądu ładowania. Wówczas dobrze jest ładować możliwie jak najniższym prądem w zakresie 1/20 – 1/10 pojemności akumulatora. Teraz można włączyć prostownik i pozostawić na 8-10 godzin. Większość tych urządzeń automatycznie wyłącza się, po wykonaniu cyklu ładowania. Nowoczesny prostownik nie wymaga też ręcznego ustawiania prądu ładowania. Wówczas, wystarczy tylko podłączyć do niego akumulator, a cały cykl odbędzie się automatycznie. Ładowanie akumulatora powinno odbywać się w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, by zminimalizować ryzyko wybuchu powstających w trakcie ładowania oparów. Po zakończeniu ładowania, uzupełnij poziom elektrolitu w akumulatorze do oznaczonego na obudowie miejsca. Zwykle jest to obszar między poziomem min. i max.

alt jak dbać o akumulator