Ciśnienie w kołach

12 czerwca 2017, Damian Śmigielski

Motoryzacja

Nie wiem czy wiecie, ale średnio 60% kierowców ma nieprawidłowe ciśnienie w kołach swoich samochodów (źródło: kampania edukacyjna „Ciśnienie pod kontrolą”), a tylko 40% ma w miarę odpowiednie wartości. Powiecie, że to przecież nie jest ważne? Hmmm. Postaram się Was przekonać, że jest inaczej. Zacznijmy od tego, że ciśnienie powinno się sprawdzać raz w tygodniu. Nie, to nie przesada. Takie są zalecenia producentów opon, a oni wiedzą co mówią. Wiem, że to może być kłopotliwe, bo nie każdy ma miernik ciśnienia, a te na stacjach benzynowych pokazują różne rzeczy… czasem godzinę, czasem dzień tygodnia, a jeśli kierownik stacji jest sensownym gościem, to może i ciśnienie w kołach. Problem jest taki, że powinniśmy sprawdzać wartości ciśnienia na zimno. Co to oznacza? W czasie jazdy opony nagrzewają się, a co za tym idzie i powietrze w oponach. Podgrzane powietrze rozszerza się i na ciepłej oponie może się okazać, że ciśnienie jest ok, ale po wystygnięciu będzie ono za niskie. Najlepiej jest sprawdzać wartość ciśnienia rano. Oczywiście definicja rana może być różna. Pamiętajmy więc, że o godzinie 9 w piękny słoneczny dzień koła naszego auta mogą być już rozgrzane i cały pomiar nie ma sensu.

Może to co napisałem nie brzmi zachęcająco, ale już przechodzę do argumentów, które powinny was przekonać do pokonania tych niewielkich przeciwności. Zacznijmy od tego co dzieje się jeśli ciśnienie w kołach jest zbyt niskie. Wzrastają opory toczenia. Nasze auto zaczyna zużywać więcej paliwa, opony mogą ulec przegrzaniu i uszkodzeniu, auto zaczyna „pływać” po drodze, gorzej się prowadzi. Robi się niebezpiecznie. Uwierzcie mi, że jeśli zamiast zalecanego ciśnienia 2,3 atm. w kołach będą 1,8 atm. może okazać się, że wykonanie manewru ominięcia przeszkody zakończy się na chodniku lub w rowie. Co ciekawe, nawet elektronika w takich przypadkach poddaje się więc możemy zapomnieć o poprawnym działaniu ABS, ASR, ESP i całej reszty funkcji i systemów wspomagających kierowcę i bezpieczeństwo.

Jeśli zsumujemy koszty związane z koniecznością wcześniejszej wymiany opon, większym zużyciem paliwa i dołożymy do tego ryzyko uszkodzenia auta, okaże się, że ciśnienie w kołach to niezwykle ważna sprawa.

A co się dzieje jeśli ciśnienie jest za wysokie? Przy dużych wartościach spada przyczepność opon. Odkształcają się one w sposób zmniejszający powierzchnię przylegania opony do nawierzchni. Co prawda opory toczenia spadają, ale wzrasta też ryzyko utraty panowania nad autem.

Pamiętajmy więc, że na słupku przy drzwiach kierowcy, lub po wewnętrznej stronie klapki przykrywającej wlew paliwa, umieszczona jest naklejka z poprawnymi wartościami ciśnienia w zależności od rozmiaru opon i obciążenia auta.