Jak działa skrzynia DSG?

23 listopada 2017, Marek Wieliński

Motoryzacja

Automatyczne skrzynie biegów zapewniają wygodę podczas jazdy. Przydają się szczególnie w mieście, gdzie kierowca często musi ruszać, zatrzymywać się i zmieniać biegi. Klasyczne automaty mają jednak kilka dużych wad. Są powolne i powodują wzrost zużycia paliwa. Dlatego rosnącą popularnością cieszą się przekładnie dwusprzęgłowe, jak niemiecka skrzynia DSG.

  • Technologia opracowana przez koncern Volkswagena
  • Sekwencyjna, automatyczna i zautomatyzowana skrzynia biegów
  • Skrzynia ze sprzęgłem hydrokinetycznym
  • Jak działa dwusprzęgłowa skrzynia DSG?
  • Skrzynia DSG jest w stanie zmienić bieg w z 8 milisekund
  • DSG podchodzi od niemieckiego Direkt-Schalt Getriebe i angielskiego Direct Shift Gearbox
  • Działa z użyciem dwóch sprzęgieł, obsługujących biegi parzyste i nieparzyste
  • Zmienia biegi szybciej niż człowiek i jeździ od niego ekonomiczniej

DSG to technologia opracowana przez koncern Volkswagena i stosowana wielu jego markach. DSG całkowicie zastąpiło klasyczne skrzynie automatyczne i stało się tak nie bez przyczyny. Jakość pracy tych nowoczesnych przekładni jest nieporównywalna. Z czego to wynika i jak działa skrzynia DSG?

Jeszcze kilkanaście lat temu automatyczne skrzynie biegów nie cieszyły się w Europie popularnością. Zarezerwowane były przede wszystkim dla luksusowych samochodów. Nie tylko z powodu wyższej ceny, ale też dlatego, że lepiej sprawdzały się z mocnymi silnikami. Konstrukcje ze sprzęgłem hydrokinetycznym znacząco pogarszają osiągi, więc w słabszych modelach ich stosowanie po prostu nie ma sensu. Jednak dziś automaty nie są już u nas rzadkością i ekstrawagancją. Rewolucja ta dokonała się wraz z wprowadzeniem dwusprzęgłowych skrzyń DSG.

Pod względem zasady działania takiej przekładni, bliżej jej do skrzyni manualnej, niż klasycznego automatu. A jeszcze mocniej spokrewniona jest ze zautomatyzowaną przekładnią sekwencyjną z jednym sprzęgłem – czyli rozwiązaniem, które do dziś można spotkać w autach sportowych. Różnica jest taka, że DSG jest w stanie zmienić bieg kilkadziesiąt razy szybciej, dokładniej w zaledwie 8 milisekund.

DSG to skrót od niemieckiego Direkt-Schalt Getriebe (lub angielskiego Direct Shift Gearbox), czyli skrzyni biegów o bezpośredniej zmianie. Jednak dużo ważniejsze jest określenie „dwusprzęgłowa”. Skoro praca przekładni sekwencyjnej jest zautomatyzowana, możliwe stało się użycie dwóch sprzęgieł – jednego do obsługi biegów parzystych, a drugiego do nieparzystych. Zamknięte one są w jednej obudowie i umieszczone koncentrycznie, czyli jedno dookoła drugiego.

Dzięki takiemu rozwiązaniu część skrzyni biegów zespolona z rozłączonym sprzęgłem może już przygotować kolejny bieg i w momencie potrzeby zmiany przełożenia po prostu następuje natychmiastowe rozłączenie jednego sprzęgła i połączenie drugiego. Jest to bardzo szybka operacja, natomiast konstrukcyjne pokrewieństwo z przekładnią manualną oznacza również porównywalny wpływ na osiągi auta. Dużo lepszy, niż w przypadku sprzęgła hydrokinetycznego w klasycznym automacie. Sama konstrukcja skrzyni DSG wymaga jedynie zastosowania podwójnego sprzęgła i rozdziału biegów parzystych oraz nieparzystych na dwa oddzielne wałki.

Aby w pełni wykorzystać potencjał skrzyni DSG, należy znać zasadę jej działania. Dzięki temu wiemy, że komputer sterujący przygotowuje kolejny bieg w zależności od zachowania kierowcy. Np. gdy przyspieszamy, skrzynia zakłada, że będzie potrzeba przygotować wyższy bieg, a w momencie hamowania, niższy.

Co więcej, skrzynie DSG posiadają dwa tryby pracy: standardowy (oznaczony jako D) i sportowy (S). Pierwszy przeznaczony jest do zwykłej, codziennej jazdy i dba o jak najmniejsze zużycie paliwa. Natomiast drugi zapewnia lepsze osiągi, utrzymując jednostkę napędową na wyższych obrotach, a przy redukcji zapewniając hamowanie silnikiem.

Jeśli chodzi o spalanie, to dwusprzęgłowa skrzynia DSG jest bardzo dobrym rozwiązaniem, bo cały czas dba o wybór optymalnych przełożeń. W praktyce oznacza to mniejsze zużycie paliwa. Dlaczego? Ponieważ kierowca, korzystający z manualnej przekładni rzadko operuje nią idealnie pod względem ekonomicznym, a komputer w DSG nigdy nie zapomni zmienić biegu. To dobry przykład na to, że nowoczesna i przemyślana technika nie tylko może wspierać, ale jest nawet w stanie zastąpić człowieka. I być od niego lepszą. Zarówno pod względem ekonomii jazdy, jak i szybkości zmiany biegów.