LED przyszłość oświetlenia w aucie

19 czerwca 2017, Damian Śmigielski

Motoryzacja

Kilka tygodni temu w jednym z salonów samochodowych oglądałem auto i jak zwykle zaglądając pod maskę chciałem sprawdzić czy dostęp do żarówek jest wygodny i czy bez problemu można je wymienić. Okazało się, że korpus lampy nie ma żadnych rewizji. Zapytałem więc sprzedawcę, o to jak się wymienia w tym aucie żarówki. -Proszę pana, tu są lampy LED.

 No tak… postęp jaki dokonuje się w motoryzacji jest tak szybki, że chwilami za nim nie nadążam. Miałem w swoim życiu wiele samochodów i w kilku z nich wymiana żarówki była katorgą. Nie wspomnę o jednym przypadku, w którym musiałem zdejmować zderzak i reflektory. Obecnie w moich autach nie ma problemu z wymianą żarówek. Zwłaszcza, że w jednym z nich mam reflektory ksenonowe. Dopiero niedawno po siedmiu latach eksploatacji wymieniłem źródła światła.

A gdyby tak nie trzeba było wymieniać żarówek przez cały okres eksploatacji? Dioda elektroluminescencyjna może świecić 50, a nawet 100 tys. godzin. Zakładając ten gorszy wynik, jest to 5h świecenia dziennie przez 30 lat. Mnie to przekonuje i bardzo mi się podoba.

Jakie jeszcze zalety mają LEDy? Całą masę. Zużywają dużo mniej energii elektrycznej, a jak wiemy, to zaczyna być problemem we współczesnych autach. Są niewielkich rozmiarów dzięki czemu reflektory mogą być mniejsze bez utraty sprawności. Zastosowanie przesłon i soczewek pozwala na niezwykle precyzyjne kształtowanie strumienia światła. O żywotności już wspomniałem, ale warto jeszcze wspomnieć o większej odporności na wibracje i uderzenia. Niezwykle istotne jest również to, że stosując LEDy możemy dobrać precyzyjnie temperaturę barwową światła. Co nam to daje? W nocy możemy operować światłem słonecznym.

 Oczywiście jak w przypadku każdej innej nowości motoryzacyjnej tak i tu jest wielu sceptyków. Mam dla nich jedną radę. Zapraszam na nocną przejażdżkę autem z lampami LED. Kiedy pierwszy raz jechałem tak wyposażonym samochodem nie mogłem wyjść z podziwu jak doskonale oświetlona jest droga i co ważne pobocza. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać jak ważne jest to ze względu na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. Jadąc przez las dużo wcześniej dostrzeżemy dzikie zwierzęta stojące w zaroślach. Również piesi i rowerzyści będą lepiej widoczni.

 Szczerze mówiąc, lampy ksenonowe zaczynają bardzo blado wyglądać przy LEDach. To co cieszy, to fakt, że LEDy zaczynają przebojem wchodzić do aut niższych segmentów. Już nie tylko klasa premium może cieszyć się lepszą widocznością i bezpieczeństwem. Teraz możemy się przyglądać, czy LED oprze się technologii OLED i oświetleniu laserowymi. Ale to już zupełnie inna historia.