Z nocy robią dzień. Laserowe światła w samochodach

9 marca 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

W Gwiezdnych Wojnach oglądaliśmy kiedyś z podziwem laserowe miecze. Dziś lasery mają coraz szersze zastosowanie. Niedawno trafiły także do samochodowego oświetlenia. Wiązka laserowa, przepuszczona przez odpowiedni pryzmat i przetwornik, jest w stanie oświetlić drogę na odległość ponad pół kilometra przed samochodem. W dodatku światłem tak intensywnym, że jest jasno jak w dzień.

alt laserowe światła w samochodach

Laserowy krok w przyszłość

Światła laserowe to absolutna innowacja w oświetleniu dla motoryzacji i kolejny duży krok naprzód, od chwili wprowadzenia do samochodów – najpierw reflektorów halogenowych, następnie ksenonowych i wreszcie świateł LED. Laser daje zupełnie nowe możliwości w zakresie wzornictwa i parametrów reflektorów. Wyobrażacie sobie małe punkciki w karoserii, które świecą na odległość 600 metrów? Niesamowite, świecą dwukrotnie dalej i czterokrotnie jaskrawiej niż światła drogowe LED.

Lasery można bardzo dokładnie kontrolować, bo emitują bardzo wąską wiązkę światła. Bezpośrednim źródłem światła w laserowym reflektorze wcale nie jest jednak laser. Jego światło nie nadawałoby się do zastosowania wprost na drodze. Oczywiście laser jest, lecz jako pośrednie źródło światła. W uproszczeniu działa to tak, że wiązka błękitnego lasera jest skolimowana – w efekcie, jego promienie stają się równoległe i rzucona na tzw. luminofor. Dopiero on świeci bezpośrednio na drogę.

alt laserowe światła w samochodach

Co może laser?

Laserowe reflektory to bardzo zwarte i małe konstrukcje. Oznacza to, że z jednej strony mamy małe elementy optyczne, a z drugiej potężną wiązkę światła o bardzo dalekim zasięgu. Na tym nie koniec. Już dziś, technicznie możliwe jest rzucenie światła na drogę w określony sposób, wyświetlanie ostrzegawczych znaków i komunikatów, a nawet obrazów i filmów, które będą informować pieszych lub innych kierowców. To kolejny etap, który zapewne zostanie wdrożony już wkrótce. W każdym razie, szybciej niż moglibyśmy sądzić.

Dziś laserowe światła są seryjnie stosowane w zaledwie w kilku samochodach, np. w Audi R8 LMX. W niedalekiej przyszłości, staną się jeszcze mniejsze i zaczną trafiać do popularnych, masowo produkowanych aut. Diody laserowe robią wrażenie za sprawą swojej skuteczności i wielkości. Jedna taka dioda generuje niemal punktową, szerokości kilku mikrometrów, wiązkę świetlną. Jaskrawość światła laserowego już dziś jest prawie czterokrotnie większa, niż świateł LED.

Laser = bezpieczeństwo?

Podstawowa korzyść dla kierowców polega na tym, że reflektory te będą miały większy zasięg, niż reflektory wykonywane w którejkolwiek z aktualnych technik. Zapewnia to kierowcy lepszą widoczność i większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Są także minusy tego rozwiązania. Nawet po przepuszczeniu przez luminofor, laserowe światło jest niebezpieczne dla wzroku innych użytkowników drogi. Dlatego w mieście w ogóle nie da się go użyć, a poza miastem – jedynie na pustej drodze. Lasery są aktywowane dopiero po przekroczeniu 70 km/h i tylko wówczas, gdy pokładowa kamera nie wykryje żadnego ruchu z przeciwka.

alt laserowe światła w samochodach

Zastosowanie diod laserowych w pojazdach nie jest łatwe, bo muszą działać w temperaturze od – 40 do +100°C. Tymczasem, ich niezawodność drastycznie spada już w temperaturach powyżej +50°C.

Laserowe światła w samochodach klasy średniej

Na koniec jeszcze małe wyjaśnienie. Świecące lasery to tylko potoczna nazwa. Jak wiemy, nie świeci bezpośrednio laser, lecz luminofor. Zasadę działania tego urządzenia zdradza jego pełna nazwa: Automotive Laser Activated Remote Phosphor (LARP), czyli aktywowany laserem, zdalny luminofor do zastosowań w motoryzacji. Ze względu na precyzję i złożoność konstrukcji, reflektory LARP są obecnie bardzo drogimi rozwiązaniami, przeznaczonymi dla producentów pojazdów premium. Dlatego, oprócz Audi, na ich stosowanie w topowych modelach decydują się również inni producenci.

Prawda jest również taka, że te rozwiązania stanieją, gdy tylko ich produkcja będzie większa i  światła laserowe trafią również do aut klasy średniej. Czekamy na ten dzień, niech stanie się jasność.

alt laserowe światła w samochodach