Porsche 930 Turbo (1986) od Kremer Racing: biały kruk

3 lipca 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Na rynku old- i youngtimerów znajdziemy wiele modeli Porsche. Na palcach jednej ręki można policzyć te, które są w stanie prawie jak z fabryki i zostały poddane modyfikacjom przez wyspecjalizowanych tunerów niemieckiej marki. Ten przygotowany przez firmę Kremer Racing, jest tylko jeden. Można go kupić w USA i – choć wyprodukowano go w 1986 roku – kosztuje… około 520 000 zł. To prawdziwy rarytas. Dowiedzcie się dlaczego.

Prezentowany czerwony egzemplarz z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 3.3 litra i manualną, 4-biegową skrzynią czeka na swojego nabywcę w Houston w stanie Texas. Do USA trafił prosto z Japonii. Ma przebieg 54 807 km i wyceniono go na 137 000 dolarów. Skąd taka cena? To wyjątkowe auto.

Legenda zespołu Kremer Racing

Bracia Erwin i Manfred Kremer pochodzą z Kolonii. Swoją wiedzę i pasję dla motorsportu realizowali, prowadząc w Niemczech od 1962 roku zespół wyścigowy i zakład zajmujący się „poprawianiem fabryki” w samochodach Porsche. Na swoim koncie odnotowali liczne sukcesy – między innymi w 24-godzinnych, wytrzymałościowych wyścigach na torach Le Mans, Daytona i Nürburgring, a także w Porsche Cup, Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych oraz światowej serii wyścigów samochodowych WSC, organizowanej przez FIA.

Doświadczenia zdobyte na torach wyścigowych przełożyli na sukcesy w budowaniu doskonałych, drogowych wersji wyczynowych samochodów. Porsche to ich specjalność. Modyfikacjom poddawali modele 911, 914-6 GT i 934, ale prawdziwą sławę zyskali dzięki przygotowanym w 1976 roku modelowi 935.

Rok 1979 przyniósł trzecią już generację 935-ki z pakietem aerodynamicznym podobnym do tego, stosowanego w fabrycznych modelach 936. Zaopatrzony w turbosprężarkę z intercoolerem pojazd przyniósł drużynie Kremer Racing zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Rok 1995 to z kolei zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona.

Wyjątkowy styl

Samochód o ponadprzeciętnych osiągach wymaga niebywałych nakładów sił i środków, by pomimo wielkiej mocy, móc pozostać na drodze. Modyfikacje nadwozia objęły więc znaczne poszerzenie tylnych nadkoli, zmianę konstrukcji przedniego i tylnego zderzaka. Samochód jeździ na klasycznych, typowych dla Porsche z tego okresu, felgach niemieckiej firmy Fuchs.

Poważnym modyfikacjom musiał zostać poddany także tylny spoiler, nazywany w Porsche 911 Turbo „Duck tail”-em, czyli „Kaczym kuprem”. Tu musiał pojawić się „Whale tail”, czyli „Wielorybi ogon”. Konieczny, by pod pokrywą silnika zmieściły się turbosprężarka oraz intercooler. Pomimo tych daleko idących zmian, Porsche 930 Kremer Racing wygląda wciąż całkiem zwyczajnie i każdy bez trudu rozpozna w nim sylwetkę pierwowzoru. Jednakże fani klasycznych samochodów tej marki, od razu będą wiedzieć o co tutaj chodzi.

Wnętrze nie różni się od wersji fabrycznej. Wyposażono je w kubełkowe, pokryte czerwoną skórą fotele. W tym samym kolorze są skórzane panele drzwi i wykładziny. Seryjne jest również radio firmy Blaupunkt, podobnie jak kierownica. Jedyne dodatki zamontowane przez Kremer Racing to wskaźnik doładowania oraz sterujący pracą turbosprężarki przełącznik, umożliwiający płynną regulację poziomu doładowania.

Prawdopodobnie… jedyny taki

Pod wydłużoną tylną klapą kryje się 6-cylindrowy, 3.3-litrowy silnik Porsche, zaopatrzony w turbosprężarkę połączoną ze wspomnianym wcześniej, wieńczącym silnik, imponujących rozmiarów intercoolerem. Modyfikacjom poddano również układ wydechowy. Efektem jest imponująca moc… 705 KM. Pomimo to, pozostawiono fabryczną, czterobiegową skrzynię i poprawiającą trakcję szperę o ograniczonym poślizgu, oferowaną za dopłatą w modelach Porsche z lat 80.

Samochód spędził ostatnie dwa lata w Teksasie, a większość swojego życia na drogach Japonii. Pomimo 32 lat, oryginalny czerwony lakier zachował połysk, co – w połączeniu ze skromnym przebiegiem – świadczy o tym, że kolejni właściciele bardzo dbali o to wyjątkowe Porsche.

Powstało ich niewiele, a dziś może to być nawet jedyny w tej specyfikacji lub co najwyżej, jeden z kilku zachowanych w tak dobrym stanie, zmodyfikowanych przez Kremer Racing egzemplarzy. Jego nowy właściciel będzie mógł liczyć jedynie na dynamiczny wzrost wartości auta. Oczywiście pod warunkiem, że nie zdecyduje się startować nim w wyścigach i nie zwiększy znacznie jego przebiegu.

alt Porsche 930 Turbo

Poznaj inne słynne modele Porsche, o których pisaliśmy, 911 Singer oraz RWB.

alt Porsche 930 Turbo