Skoda Rapid: mały samochód z wielkim bagażnikiem

27 listopada 2017, Marek Wieliński

Motoryzacja

 

Czeska marka słynie z samochodów o rozmiar większych niż segment, który reprezentują. Skoda Octavia to samochód segmentu C, który jednak wymiarami bardziej przypomina auta klasy średniej. Natomiast Fabia to przestronny i pojemny, ale jednak przedstawiciel grupy modeli miejskich. Między nimi zatem idealnie wpasowuje się Rapid, który bazuje na platformie segmentu B, ale długością konkuruje z autami kompaktowymi.

  • O rozmiar większa od konkurencji
  • 550 l – największy w klasie bagażnik
  • Auto klasy B długości kompaktowego samochodu
  • Większa, niż Fabia
  • Niewielkie auto, wielki bagażnik
  • Bardziej praktycznie chyba się nie da

Zatem Rapid to zdecydowanie tańsza od Octavii alternatywa dla osób, które potrzebują większego samochodu, niż Fabia. Dodatkowo, Rapid oferowany jest w dwóch wersjach nadwoziowych – jako liftback i tańszy o 1000 zł hatchback (nazwany Spaceback). Pierwsza z nich oferuje wygląd limuzyny i jeszcze większy bagażnik, natomiast druga bardziej kompaktowe rozmiary, przydatne w mieście i najpopularniejszy kształt nadwozia w segmencie.

Niezależnie od wybranej odmiany, Rapid oferuje sporo miejsca w kabinie – zarówno z przodu, jak i w drugim rzędzie. Tradycyjnie dla samochodów Skody, duże wrażenie robią też bagażniki tych modeli. Hatchback oferuje imponujące jak na ten rodzaj nadwozia 415 l. Natomiast po złożeniu tylnej kanapy Rapid Spaceback oddaje do dyspozycji przestrzeń aż 1381 l.

W przypadku liftbacka wartości te robią jeszcze większe wrażenie. Standardowo Rapid w takiej wersji nadwoziowej oferuje 550 l, co jest rekordowym wynikiem dla samochodu tej wielkości. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń uzyskiwana pojemność to 1490 l. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że w odróżnieniu od konkurentów, Rapid posiada nadwozie typu liftback, a nie sedan, dzięki czemu Skoda jest dużo bardziej praktyczna. Klapa bagażnika unoszona razem z tylną szybą umożliwia wygodny załadunek dużych przedmiotów i bezproblemowe ułożenie wszystkich pakunków.

Podobnie jak inne modele Skody, Rapid też posiada wiele praktycznych rozwiązań w przestrzeni bagażowej. Przede wszystkim kanapa składana jest w stosunku 40:60, dzięki czemu można powiększyć bagażnik, nie rezygnując ze wszystkich miejsc siedzących z tyłu. Dodatkowo, gdy trzeba przewieźć długie przedmioty (np. narty), można otworzyć otwór znajdujący się na środku kanapy za podłokietnikiem (ale to opcja). Natomiast przy przewożeniu wyższych przedmiotów lub potrzebie „załadowania po dach”, przydatnym rozwiązaniem jest możliwość złożenia półki w bagażniku i umieszczenia jej zaraz za oparciem tylnych siedzeń.

Na liście dodatkowego wyposażenia tej wielkiej przestrzeni bagażowej nie mogło zabraknąć zestawu siatek, które zaczepiane są o specjalne uchwyty. Dzięki temu łatwiej zadbać o ład i porządek w bagażniku oraz przytrzymać mniejsze lub większe przedmioty, aby nie przemieszczały się podczas jazdy. Przydatnym uzupełnieniem jest również dwustronna mata, która spowoduje, że bagaż nie będzie się tak ślizgał, a przede wszystkim zabezpieczy podłogę bagażnika przed zabrudzeniem i zniszczeniem. Samą matę natomiast można łatwo wyjąć i umyć. Dodatkowo, osoby podróżujące np. z lodówką samochodową docenią dodatkowe gniazdo 12 V w bagażniku.

Rapid to typowa Skoda – nie tylko za sprawą dużego bagażnika, ale też ergonomicznie zaprojektowanego wnętrza, gdzie wszystkie przełączniki znajdują się pod ręką i są wygodne w obsłudze. Nie zabrakło też licznych schowków i przydatnych rozwiązań, jak choćby znajdujący się przy przedniej szybie uchwyt na bilet parkingowy, czy skrobaczka pod pokrywą wlewu paliwa.

Pod maską może pracować jeden ze sprawdzonych silników benzynowych lub wysokoprężnych. Są też nowości. W modelu po liftingu może się znaleźć trzycylindrowa jednostka TSI o pojemności zaledwie 1.0 litra i mocy 95 lub 110 KM. Mocniejszą alternatywą jest silnik 1.4, oferujący 125 KM. Osoby decydujące się na diesla mają wybór pomiędzy 1.4 TDI o mocy 90 KM i 1.6 TDI, które generuje 115 KM. Opcjonalnie Rapid może być wyposażony w dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów DSG.

Teraz ceny i finansowanie. Za wersję podstawową zapłacimy 57 600 zł, cennik dobrze wyposażonej odmiany Rapid Drive startuje od kwoty 67 850 zł, a utrzymanej w sportowym stylu Rapid Monte Carlo ze sportowymi dodatkami i wygodnymi, kubełkowymi fotelami od 74 650 zł. Przejdźmy do finansowania, na warsztat bierzemy najtańszą wersję. W Kredycie Niskich Rat wybieramy najdłuższy, 48-miesięczny wariant finansowania, 30 proc. wkładu własnego i roczny limit przebiegu do 10 000 km. Miesięczna rata to 404 zł. Jeśli zaś wszystko odwrócimy, czyli skrócimy finansowanie do 24 rat, nie damy żadnego wkładu własnego i założymy roczny limit 40 000 km, rata wyniesie 1433 zł.

W przypadku finansowania dla firm sprawa wygląda jeszcze ciekawiej. W Leasingu Niskich Rat, za samochód o wartości 57 600 zł, przy założeniu 48-miesięcznego okresu finansowania, 30-procentowego wkładu własnego i rocznego limitu przebiegu 20 000 km zapłacimy 313 zł netto miesięcznie. Jeżeli zaś okres finansowania skrócimy do 24 miesięcy, nie wniesiemy żadnej opłaty wstępnej, a roczny limit przebiegu ustalimy na 40 000 km, miesięczna rata wyniesie 952 zł netto.