Volkswagen Golf GTD. Szalony Diesel

21 listopada 2017, Marek Wieliński

Motoryzacja

Wielu kierowców marzy o samochodzie ze sportową duszą. Niestety, utrzymanie większości takich modeli nie jest tanie. Ten aspekt sprawia, że wielu zmotoryzowanych porzuca swoje ambicje. Niepotrzebnie, bo na rynku są auta, które potrafią dać kierowcy pełną frajdę z jazdy, nie psując dobrego wrażenia podczas wizyty na stacji paliw. Nie da się tego osiągnąć bez poświęceń. Pod maską musi się znaleźć mocny, ale oszczędny silnik.

  • Szalony Diesel
  • Volkswagen Golf GTD i Volkswagen Golf GTD Variant
  • Sportowy samochód z silnikiem Diesla
  • Szybki samochód, oszczędzający paliwo
  • Praktyczny Golf do codziennej jazdy z mocnym Dieslem
  • Volkswagen Golf GTD z silnikiem o mocy 184 KM i maksymalnym momencie 380 Nm
  • Sportowe dodatki i obniżone o 15 mm zawieszenie
  • Volkswagen Golf z Dieslem rozpędza się w 7,5 s do setki
  • Praktyczny samochód na co dzień o sportowych osiągach

Współczesna motoryzacja znalazła rozwiązanie tego problemu. Ciastko zjeść i je mieć? Tak, to możliwe. Pod warunkiem, że zapomnimy o potężnym V8, czy choćby V6 pod maską i postawimy na napęd hybrydowy, albo – jak w tym przypadku – na dobrze wszystkim znany wynalazek Rudolfa Diesla.

Odświeżony Golf GTD to propozycja dla tych, którzy wymagają od swojego samochodu ponadprzeciętnej dynamiki, ale nie chcą pokrywać bajońskich kosztów eksploatacji, a na drodze nie chcą zwracać na siebie uwagi. O tym, że to coś więcej niż przeciętny kompakt inni kierowcy przekonają się, próbując mu uciec spod świateł.

Bardziej dociekliwi zauważą czerwone zaciski hamulców, nieco inny kształt zderzaków i małe plakietki z napisem GTD na przednich błotnikach, jak również – zaprojektowane specjalnie do tego modelu – 17-calowe felgi Curitiba. Wszystkie te dodatkowe elementy zaprojektowano w dobrym smaku, ale z uwzględnieniem typowo niemieckiej powściągliwości.

W środku też próżno szukać ekstrawagancji. Volkswagen umieścił na kierownicy skrót GTD, a wśród tapicerek znalazła się ta – charakterystyczna dla usportowionych samochodów niemieckiego producenta – z deseniem w kratę. Inne są również fotele. W porównaniu ze standardowymi siedzeniami zapewniają lepsze podparcie boczne i posiadają regulowane podparcie lędźwiowe. Nie zapomniano również o praktycznym wymiarze samochodu, czego dowodem jest dzielone oparcie kanapy. Golf w tej niecodziennej wersji nie krzyczy swoim wyglądem. Potrafi za to zaskoczyć nieświadomych uczestników ruchu.

Sercem samochodu jest dwulitrowy, doładowany silnik Diesla o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm. To parametry, które w większości sytuacji pozwalają na pozostawienie innych w tyle. Do tego jednak możliwości Golfa GTD się nie ograniczają.

By pozwolić kierowcy na pełne wykorzystanie drzemiącego w samochodzie potencjału, inżynierowie Volkswagena obniżyli zawieszenie o 15 mm. Zastosowano sztywniejsze sprężyny, bardziej sportowe amortyzatory i stabilizatory. Progresywny układ kierowniczy dostosowuje siłę wspomagania do każdej sytuacji i zaskakuje przyjemnym, bezpośrednim przełożeniem. Opcjonalnie auto można wyposażyć także w blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi. W efekcie jego działania redukowana jest podsterowność auta, co pozwala pokonywać zakręty jeszcze szybciej.

Volkswagen Golf GTD nie zaniedbuje sportowych ambicji swojego właściciela, ale dba również o zawartość jego portfela. Spalanie na poziomie 5,2-5,6 l/100 km w mieście, 4,0-4,5 l/100 km poza nim i 4,4-4,9 l/100 km średnio to wartości, które pasowałyby lepiej do samochodu segmentu B z silnikiem, wystarczającym jedynie do pokonywania miejskich przestrzeni.

Cennik samochodu z trzema drzwiami i manualną skrzynią biegów rozpoczyna się kwotą 123,5 tys.  zł. Na wersję z siedmiobiegowym automatem trzeba wydać przynajmniej 132 tys. zł. Za auto z pięcioma drzwiami zapłacimy odpowiednio nie mniej niż 125,3 tys. zł i 133,8 tys. zł. Auto już na starcie jest jednak dobrze wyposażone. Możemy liczyć na światła LED z przodu i z tyłu, obszytą skórą kierownicę oraz lewarek zmiany biegów, podłokietnik ze schowkiem, aluminiowe nakładki na pedały, blokadę mechanizmu różnicowego, system hamowania pokolizyjnego, zabezpieczenie antykradzieżowe, automatyczną klimatyzację, aktywny tempomat, czujniki zmierzchu i deszczu czy automatycznie przyciemniające się lusterko wewnętrzne.

To sporo, ale lista wyposażenia Golfa GTD na tym się nie kończy. Opcjonalnie samochód można uzbroić w systemy bezpieczeństwa i asystentów jazdy, postawić na nowoczesne systemy komunikacji czy też zmienić wygląd auta, decydując się na większe obręcze. Dzięki tym możliwościom możemy dostosować Golfa do swoich oczekiwań i sprawić, by codzienna jazda zmieniła się w przyjemność.

W zestawieniu z 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią DSG rozpędza się do setki w 7,5 s i osiąga prędkość 230 km/h, a przy tym wciąż pozostaje tym samym, praktycznym w codziennym użytkowaniu Golfem. Z bagażnikiem o pojemności 380 l. Jeśli to za mało, możemy wybrać wersję Variant – czyli kombi z przedziałem bagażowym, mieszczącym bez składania siedzeń 605 l. W ten prosty sposób można połączyć przyjemne z pożytecznym. Zwieźć dzieci do szkoły, żonę do pracy – albo całą rodzinę na ferie, a sami… możemy pojechać na tor.

Leasing, a ostatnio także wynajem długoterminowy podbiły rynek samochodów firmowych. Teraz takie wygodne formy finansowania zyskują zwolenników także wśród użytkowników prywatnych. Nie kupujemy pojazdu, płacimy tylko niskie miesięczne raty za jego użytkowanie i pokrywamy utratę wartości auta. Na koniec samochód możemy oddać (i na przykład zmienić na nowy model) lub wykupić na własność.

W przypadku zakupu pięciodrzwiowej wersji Volkswagena Golfa GTD o wartości 125 300 zł w Leasingu EasyDrive, auto możemy zmienić na nowe lub oddać, spłacając przez 2, 3 lub 4 lata jedynie rynkową utratę jego wartości. Decydując się – na przykład – na 48 miesięcy finansowania, 30 proc. opłaty wstępnej i roczny limit przebiegu do 20 000 km, będziemy płacić za to auto miesięczną ratę w wysokości 785 zł netto.

Podobne warunki ma Kredyt EasyDrive. Spłacamy jedynie rynkową utratę wartości auta, dlatego miesięczna rata jest bardzo niska. Potem możemy wymienić je na nowe lub spłacić do końca – jednorazowo lub w ratach. Decyzję podejmujemy dopiero na końcu umowy. Przyjmując analogicznie, jak w przypadku leasingu: 48 rat, 30 proc. wkładu własnego i limit przebiegu do 20 000 km – miesięczna rata za Golfa GTD wyniesie 1132 zł. Ta kwota zawiera ubezpieczenie auta w pierwszym roku eksploatacji. Obydwa produkty są dostępne w ramach Volkswagen Financial Services.