5 powodów dla których warto pić wodę

6 października 2017, Monika Siek-Sikorska

Styl życia

Woda to jeden z żywiołów. Symbol życia i oczyszczenia. Jest niezbędnym składnikiem pokarmowym. Odgrywa bardzo ważne funkcje w organizmie człowieka. Znajduje się we wszystkich tkankach i płynach ustrojowych. Stanowi ok 70 – 80 % masy ciała dorosłego człowieka. Możemy bez niej przeżyć najwyżej kilka dni, podczas gdy bez jedzenia nawet do kilku tygodni. Woda jest nośnikiem substancji odżywczych, reguluje ciśnienie krwi, procesy trawienne i temperaturę ciała. Nawilża skórę i śluzówki. Dzięki wodzie nasz organizm działa prawidłowo. Jakie są powody dla których należy pić wodę i jak dużą rolę odgrywa w codziennym życiu?

  1. Dobre samopoczucie

Uczucie pragnienia świadczy o 2% odwodnieniu organizmu. Niewłaściwe zarządzanie gospodarką wodną może drastycznie zmieniać samopoczucie i wydajność. Zaburzenie równowagi wpływa na wszystkie układy odpowiedzialne za poprawne funkcjonowanie organizmu. Zaczynamy odczuwać zmęczenie, rozdrażnienie, pojawiają się trudności z koncentracją, bóle głowy, wahania nastroju oraz problemy ze snem. Zwiększenie ilości spożywanych płynów, w tym wody zminimalizuje ryzyko niepożądanych skutków odwodnienia.

  1. Przemiana materii

Uzupełnianie płynów w ciągu dnia to bardzo ważny element prawidłowej przemiany materii. Dopóki ilość płynów jest wystarczająca nerki radzą sobie z usuwaniem toksyn z organizmu. Zalecane jest picie około 2 litrów wody dziennie. Takie spożycie płynu pozwoli wyregulować proces trawienia, zminimalizować uczucie głodu między posiłkami, a także korzystnie wpłynie na pracę jelit. Woda uwalnia energię z pożywienia, jest niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych zachodzących w organizmie.

  1. Sprawność fizyczna

Utrata wody z organizmu natychmiast odbija się na sprawności fizycznej. Powoduje uczucie zmęczenia i ospałość. Utrata 2% wody w stosunku do masy ciała zmniejsza wydolność fizyczną, a przy stracie do 10% mc człowiek jest niezdolny do wykonywania jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Ubytek ok. 15% mc, czyli 20-22% ogólnej ilości wody w organizmie oznacza dla człowieka śmierć. Największe straty wody podczas aktywności fizycznej występują przez pocenie się. Podczas intensywnego treningu możemy stracić od 2 do 8 litrów płynu. Pocenie jest dobre, gdyż schładza organizm, ale również bardzo niekorzystne ze względu na znaczny ubytek wody. Należy pamiętać, że pot to nie sama woda, a również wydalane z nim cenne składniki odżywcze, takie jak sód, chlor, potas, żelazo, a także metabolity białka. Dodatkowo, źle nawilżone stawy to także większa szansa na kontuzję.

  1. Zgrabna sylwetka

Woda ma 0 kalorii. Szklanka słodzonego napoju gazowanego to ok 100 kalorii. Jeśli na stałe zastąpimy wodą soki i napoje gazowane waga na pewno zacznie szybciej spadać. Najkorzystniej jest pić zimną wodę gdyż organizm musi zużyć do jej ogrzania dodatkową energię, a dodatkowa energia to kolejne spalone kalorie. Ponadto, po wypiciu zimnej wody kalorie będą spalane o 30 % szybciej jeszcze przez 60 do 90 minut.

  1. Piękny wygląd

Nawodnienie organizmu jest jednym z czynników wpływających na wygląd skóry. Poprawia przepływ krwi w naczyniach kapilarnych, dzięki czemu poprawia się jej ukrwienie, elastyczność i jędrność. Odpowiednie nawodnienie pomaga nam walczyć z cellulitem i sprawi, że zapomnimy o łamiących się włosach i paznokciach. Już niewielkie ubytki wody w organizmie mają negatywny wpływ na wygląd cery, która staje się sucha i szorstka. Może także pojawić się uczucie ściągnięcia i pieczenia. Skóra pozbawiona wody jest bardziej podatna na działanie czynników zewnętrznych, takich ja wiatr, temperatura czy promieniowanie słoneczne. Może to prowadzić do dużego dyskomfortu i wiązać się z oznakami przedwczesnego starzenia. Wystarczy niewielkie odwodnienie, by w naszym ciele zaczęły gromadzić się toksyny. To one sprawiają, że cera staje się szara, pojawiają się zaskórniki i zmiany trądzikowe. Wzrasta ryzyko infekcji bakteryjnych, wirusowych czy grzybiczych, a także alergii skórnych.

Pij wodę!

  • Zacznij dzień od szklanki letniej wody z sokiem z cytryny przed śniadaniem. To dodatkowo poprawi metabolizm i pomoże w zgubieniu zbędnych kilogramów
  • Pamiętaj o piciu wody 15 – 30 min przed posiłkiem. Woda wypełni żołądek co sprawi, że zjesz znacznie mniejszą porcję niż zwykle. Picie w trakcie jedzenia zmniejsza stężenie enzymów trawiennych, a to utrudnia trawienie.
  • Jedz więcej warzyw i owoców. Aż 20% wody pochodzi właśnie z jedzenia.
  • Miej zawsze butelkę wody przy sobie. Zarówno woda gazowana, jak i niegazowana korzystnie działa na organizm. Ponadto zawarty w wodzie gazowanej dwutlenek węgla wykazuje działanie bakteriostatyczne i sprawia, że woda jest bardziej orzeźwiająca
  • Pij ok 2 litów wody dziennie. Zachowasz urodę i zdrowie na długie lata