5 sposobów jak zrobić z pizzy pełnowartościowy posiłek

9 lutego 2018, Viola Urban – Okiem Dietetyka

Styl życia

Pizza to uwielbiane danie o złej reputacji. Zdrowa dieta i pizza w menu? Brzmi jak pomysł na cheat meal, a nie pełnowartościowe danie, prawda? Ale czy na pewno pizza zawsze stanowi zakazany owoc podczas odchudzania? Oj nie! I z okazji Międzynarodowego Dnia Pizzy zaserwuję wam garść porad jak niechlubny gruby placek z żółtym serem zamienić na coś naprawdę zdrowego.

alt

Zamień pszenne ciasto na coś bardziej wartościowego!

Skrobia pszenna z ciężkostrawnym glutenem to nie jest najlepsze z możliwych rozwiązań, dlatego postaraj się zrobić ciasto w inny sposób. Genialnym pomysłem jest upieczenie spodu do pizzy z mąki żytniej na naturalnym zakwasie. Takie ciasto wspiera florę bakteryjną jelit w prawidłowym funkcjonowaniu. Jeśli stosujesz dietę bezglutenową, wykorzystaj pełnoziarnistą mąkę ryżową, gryczaną lub jaglaną. Moja ulubiona pizza bezglutenowa jest na cieście z pieczonego batatu i owsa. Jeśli stosujesz dietę o niższej zawartości węglowodanów, rozważ zrobienie ciasta z parmezanu i odsączonego z wody kalafiora albo przygotuj je z mąki z ciecierzycy. Do ciasta dodaj łyżkę dobrej oliwy oraz sól morską. Dokładne receptury na pewno znajdziesz na blogach o tematyce prozdrowotnej, u mnie także. Pamiętaj także o tym, że cienkie ciasto jest lepsze niż grube – zwłaszcza, jeśli jesteś na etapie redukcji.

alt

Przygotuj naprawdę dobry sos pomidorowy

W USA pizza figuruje w sklepikach szkolnych jako porcja… warzyw! Wszystko za sprawą sosu pomidorowego, który jest składnikiem pizzy. Rzeczywiście, sos z pomidorów jest jej największym atutem, ponieważ zawiera mnóstwo naturalnych przeciwutleniaczy w postaci likopenu, karotenoidów, etc. Najlepszy sos powstanie z dojrzałych w słońcu pomidorów, czosnku, oliwy i świeżych ziół. Trochę gorszym rozwiązaniem jest korzystanie z pomidorów z puszki, ale to i tak lepsze rozwiązanie niż sięganie po gotowe sosy pomidorowe, w których jest mnóstwo dodanego cukru, soli oraz substancji zagęszczających.

alt alt

Wybierz odpowiedni rodzaj sera

Najlepszym wyborem sera do pizzy jest mozzarella. Z punktu widzenia wartości odżywczej, najlepszym rozwiązaniem będzie upieczenie pizzy bez sera i dodanie surowej mozzarelli pod wyjęciu z pieca. Wówczas białka będą lżej strawne. Oprócz mozzarelli w tej roli sprawdzi się kozi lub owczy ser, grecka feta, parmezan oraz niewielkie ilości serów pleśniowych. Unikajmy natomiast sera żółtego, a tym bardziej wyrobów seropodobnych. Są one niechlubną domeną pizzy z mrożonki. Niestety „ser” wegański również nie należy do  wartościowych produktów.  W przypadku alergii na mleko, można zrobić pizzę bez sera i posypać ją płatkami drożdżowymi.

alt

Salami ze smażonymi pieczarkami vs grillowany bakłażan i gotowany kurczak

To, co położymy na naszej pizzy jest kluczowe w kontekście jej wartości odżywczej i kaloryczności. Smażone, ciężkostrawne grzyby i tłuste wędliny to zawsze gorsza opcja niż świeża papryka, blanszowany szpinak, plastry bakłażana i kawałki kurczaka. Wybierz głównie warzywne dodatki, ale możesz też dorzucić do pizzy nieco cennego białka. Sprawdzi się gotowany drób, plastry łososia, czerwona fasola, a nawet jajko.

alt

Nie żałuj sobie przypraw

Czosnek, cebula, chili, świeża bazylia i dużo oregano to podstawowy zestaw przypraw do pizzy. Jeśli lubisz ekstrawagancję, możesz też sięgnąć po curry, rozmaryn, tymianek albo… szczypior. Wszystko zależy od tego jakie składniki stanowią bazę pizzy. Ważne, aby pizza nie była przesolona, pozostałe przyprawy są dozwolone w nieograniczonych ilościach. Zainwestuj też w dobrą oliwę – pachnąca, naturalnie pikantna dodana do pizzy tuż po wyjęciu z pieca to najlepsza przyprawa. Zapomnij o ketchupie i sosie czosnkowym – oliwa to najlepsze możliwe rozwiązanie.

Bez trudu przyrządzisz domową pizzę samodzielnie. Nie jest to fizyka kwantowa, więc eksperymentuj z rodzajami ciasta, dodatkami i odmianami sera. Pamiętaj, że pizzę powinno się piec krótko w wysokiej temperaturze, a najlepszy efekt uzyskasz stosując kamień do pieczenia. Pizza przygotowana z niskoprzetworzonych, wartościowych składników może na stałe zagościć w twoim menu, ale od święta (o ile nie ma medycznych przeciwwskazań) możesz też sięgać po klasyczną włoską pizzę z mąki pszennej.

alt