Domowe wody smakowe, czyli sposób na polubienie picia wody

18 lipca 2017, Monika Gabas – dr Lifestyle

Styl życia

Pijesz wodę smakową. Wydaje Ci się, że wszystko jest w porządku, a Ty robisz coś dobrego dla swojego zdrowia? Masz rację. Tylko Ci się wydaje. Wodzie smakowej bliżej (pod względem składu) do coca coli, niż do czystej wody. Nie wierzysz? No to spójrz:

Gdy przyjrzysz się etykietom, zobaczysz, że „woda smakowa” nie jest wodą. Jest „napojem smakowym”, który bezczelnie udaje wodę (o czym producent nie informuje konsumenta równie chętnie). Sklepowa woda smakowa, to źródło cukrów prostych, które nie niosą za sobą dodatkowych wartości odżywczych. Czysty cukier czy syrop glukozowo-fruktozowy nie zawierają NIC, czego potrzebuje ludzki organizm, a czego nie moglibyśmy pozyskać z bardziej wartościowego źródła.

Co z tym zrobić, jeśli smak naturalnej wody jest dla nas (lub naszych dzieci) nieakceptowalny? W pierwszej kolejności potrzebne jest zrozumienie aktualnej sytuacji. Najczęściej bunt przeciwko czystej wodzie spowodowany jest uzależnieniem od słodyczy i słodkiego smaku. Mózg nie jest głupi. Jeśli za wzorzec smakowy postrzega coś, co jest słodkim i szybkim źródłem czystej glukozy, to nie będzie traktował bezsmakowej, bezcukrowej alternatywy jako godnego zamiennika.

Na szczęście na każdym etapie można stworzyć nowe schematy, przetrzeć kolejne ścieżki sygnałowe w mózgu, które pozwolą na czerpanie satysfakcji z picia naturalnej wody. Ułatwią Ci to domowe wody smakowe.

Wskazówki praktyczne:

  • W początkowej fazie możesz dodawać do wody niewielkie ilości miodu (szczególnie, jeśli Twoje uzależnienie od cukru jest silne), ale stopniowo zmniejszaj jego ilość, by w końcu wyeliminować dodatek substancji słodzącej
  • Woda gazowana w większym stopniu niż niegazowana przyjmuje smak z owoców
  • W sezonie letnim możesz przygotować kostki lodu z zamrożonymi owocami i sokami z owoców (przykład: w pojemniku do mrożenia kostek lodu umieść malinę i liść mięty, następnie zalej całość sokiem z cytryny), które posłużą Ci przez cały rok
  • Do komponowania wód smakowych pasują nie tylko słodkie owoce, ale również zioła – nie bój się nieoczywistych połączeń, testuj różne wersje smakowe
  • Nie oczekuj, że domowa woda smakowa będzie przypominała smakiem oryginał – z czasem stwierdzisz, że jest lepsza, ale na początku Twój mózg będzie się buntował wprowadzeniem marnego zamiennika, który nie dostarcza zwyczajowej porcji cukru
  • Owoce do domowej wody smakowej możesz przygotować w formie „szaszłyków” – nabić je na długą wykałaczkę i umieścić w dzbanku z wodą

Sprawdzone połączenia smakowe:

  1. arbuz, bazylia
  2. cytryna, limonka, mięta (no prawie Mohito! ;))
  3. cytryna, truskawki, mięta, szałwia
  4. brzoskwinia, cytryna, gałązka mięty
  5. pomarańcza, grejpfrut (w objętości 2:1)
  6. imbir (obrany, pokrojony na cienkie plasterki), pomarańcza
  7. zielone jabłko
  8. malina, cytryna
  9. truskawki, limonka, mięta
  10. ananas, mięta
  11. gruszka, limonka, mięta
  12. borówki amerykańskie, cytryna, mięta
  13. jeżyny, szałwia
  14. ogórek, cytryna, kostki lodu

Dlaczego warto?

Dla zmniejszenia dziennej kaloryczności o 300 kcal, jeśli dotychczas wypijałeś średnią butelkę „napoju smakowego”. Dla dobra trzustki i profilaktyki insulinooporności oraz cukrzycy typu 2, dzięki zmniejszeniom wahań poziomu glikemii między posiłkami, a z tego samego powodu również dla obniżonego apetytu na słodycze.

Eliminując wodę smakową (czy tym bardziej inne dosładzane napoje) możesz schudnąć! Nie dość, że łatwiej wygenerujesz deficyt kaloryczny, to jeszcze zmniejszysz swoje uzależnienie od cukru i ochotę na słodycze. Nie wierzysz? No i dobrze. Może na przekór postanowisz przekonać się o skuteczności tej metody na własnej skórze.