Drobne nawyki i strategie, które pomogą Ci być bardziej fit na co dzień

22 czerwca 2017, Monika Gabas – dr Lifestyle

Styl życia

Im więcej książek na temat zdrowego stylu życia czytasz, im więcej blogów o odchudzaniu obserwujesz, im więcej wysportowanych ciał podziwiasz na Instagramie, im więcej filmów dokumentalnych dotyczących diet obejrzysz, tym trudniej jest Ci się zabrać za zmianę własnego stylu życia.

Wydaje Ci się, że jesteś blisko odkrycia Idealnej Metody Na Najszybsze Najbezpieczniejsze i Najbardziej Długofalowe spalanie tkanki tłuszczowej. Jesteś blisko wdrożenia jej w życie.  Aż nagle trafiasz na kolejny, równie wiarygodnie brzmiący artykuł, który wywraca Twoją teorię do góry nogami. W efekcie nadal się zastanawiasz i nie robisz nic, bo nie wiesz co przyniosłoby lepsze rezultaty.

Mogę Cię zapewnić, że tym czymś nie jest przedłużanie planowania w nieskończoność. Być może dokształcając się i próbując przygotować plan skutecznej zmiany stylu życia, stwarzasz pozory, że robisz coś na rzecz zmian. Jednak złudzenie działania, nigdy nie będzie lepsze, niż działanie (nawet w znacznie mniejszym zakresie, niż ten zaplanowany). Co możesz zrobić, by zacząć zmieniać swój styl życia już po przeczytaniu tego artykułu?

Mniej znaczy więcej

Jeśli chcesz zmienić wiele nawyków w swoim życiu, zacznij od niewielkich zmian. Zamiast kolejny raz fantazjować o tym, co zrobisz jak tylko:

  1. Skończysz studia
  2. Awansujesz
  3. Będziesz po ślubie
  4. Zyskasz więcej czasu
  5. Wstaw dowolny mityczny punkt, po którym ma nastąpić przełom

… Zastanów się, co możesz zrobić już dziś. Zamiast planować rewolucję, zaakceptuj fakt, że w zmianie nawyków i budowaniu nowego stylu życia znacznie lepiej sprawdza się ewolucja. Przygotuj krótką listę nawyków, na których zmianie lub zbudowaniu najbardziej Ci zależy. Wybierz jeden, który jest dla Ciebie priorytetowy i zacznij go powtarzać każdego dnia. Gdy zauważysz, że wykonywanie tej czynności (np. picie wody, poranne rozciąganie, 15 minut aktywności w ciągu dnia) nie wymaga od Ciebie dużego zaangażowania, planowania i poświęcenia, zajmij się kolejnym nawykiem z listy. W śledzeniu postępów pomocny może okazać się Habit Tracker (np. w formie aplikacji na smartfon).

Koncentracja na sobie

Dietetycy często posługują się określeniem „Dieta zindywidualizowana”. Dla specjalistów od żywienia, oznacza to odpowiedni dobór wartości kalorycznej i odżywczej diety. Dla Ciebie powinno to oznaczać taki sposób odżywiania, który nie będzie ciążył Ci w codziennym życiu.

Jeśli dotychczas:

  • Jadłeś dwa razy dziennie, nie planuj jedzenia pięciu posiłków. Zacznij od trzech.
  • Podstawę Twojej diety stanowiły kanapki w niemal każdym posiłku, nie rezygnuj z jedzenia chleba. Wymyśl alternatywę dla jednego z kanapkowych posiłków.
  • Bardzo dużo pracujesz, prowadzisz dom, masz czasochłonne pasje, nie baw się w szefa kuchni rodem z restauracji z gwiazdką Michelin – wybieraj proste dania, które Ci smakują, zamiast gonić za trendami z Instagrama

Zrób wszystko, żeby Twoje plany były realistyczne. Załóż plan minimum, nie wymagaj od siebie ciągle więcej i pamiętaj, że nie musi być idealnie, by było wystarczająco dobrze.

Coś pomiędzy siedzeniem na kanapie a triathlonem

Przychodzi niedzielny wieczór. W brzuchu nadal czujesz obiadowe kluski śląskie z sosikiem, w prawej ręce trzymasz piwo, a lewą sięgasz po chipsy. W międzyczasie postanawiasz, że od jutra, to już naprawdę dieta! Koniec żartów, nie ma czasu, lato za pasem, więc trzeba zagryźć zęby i działać.

Tymczasem zero-jedynkowe podejście do zmiany stylu życia, to jedna z najczęstszych przyczyn porażki w odchudzaniu. Bardzo ważne jest zrozumienie, że istnieje coś pomiędzy dietą 1500 kcal z precyzyjnie wyliczonym makro, a jedzeniem byle czego, byle jak i w ogromnych ilościach.

Zamiast dążyć do niedoścignionego ideału, zacznij wybierać mniejsze zło na co dzień. To i tak dużo lepszy wybór, niż ten, który podejmujesz bezrefleksyjnie, powielając te same (negatywne) wzorce od wielu lat.

Banały, które wszyscy znają, ale mało kto stosuje

Zapewne wiesz, że należy pić co najmniej 1,5 l wody dziennie, regularnie uprawiać sport, nie przejadać się, jeść dużo warzyw i owoców, unikać używek, wysypiać się.

Więc dlaczego nadal tego nie robisz? Zamiast tracić czas na opracowywanie mitycznej taktyki, która ma dać Ci wieczne zdrowie i atletyczną sylwetkę, zacznij robić te proste rzeczy, których skuteczność jest potwierdzona od dziesiątek lat.

Każdy krok wykonany ku zmianie stylu życia jest czymś lepszym, niż niezrobienie tego kroku. W budowaniu zdrowych nawyków nie istnieje coś takiego, jak „nie opłaca się”. Nie opłaca się jedynie nie robić NIC!