Jedna rzecz, którą robisz codziennie i niszczysz swoje zdrowie

21 sierpnia 2017, Monika Gabas – dr Lifestyle

Styl życia

Wiecie czym jest jeden z najbardziej niebezpiecznych wynalazków ludzkości? Nie jest to bomba atomowa. Nie jest nim broń palna. Nie jest nią plastik, a nawet azbest wydaje się powodować mniej niepożądanych skutków ubocznych.

Jest nim krzesło. Krzesło i fakt, że przyrośliśmy do niego na kilkanaście godzin w ciągu dnia. Siedząc, spędzamy więcej czasu, niż śpiąc. Przeciętnie przesiadujemy przez 9 h dziennie. A co na to pracownik biurowy, który łącznie z nadgodzinami spędza na siedzeniu tyle czasu w samej pracy? A później w drodze z pracy. A później odpoczywając po pracy.

Negatywne skutki siedzącego trybu życia

  • Siedzący tryb życia obniża przemianę materii – wydatek energetyczny w trakcie siedzenia jest znikomy
  • Siedzenie utrudnia prawidłową pracę układu krążenia, szczególnie wzrasta ryzyko zachorowania na niebezpieczne zapalenie żył głębokich, ale długofalowe skutki są gorsze – osoby prowadzące siedzący tryb życia są bardziej narażone na wystąpienie większości chorób cywilizacyjnych z nadciśnieniem i cukrzycą na czele (aktywność fizyczna zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę, łatwo więc domyślić się do czego prowadzi brak aktywności w ciągu dnia)
  • Występują bóle pleców, które z czasem mogą zmienić się w dyskopatie
  • Dochodzi do zaniku elastyczności mięśni, a nawet skracania włókien mięśniowych – szczególnie narażone są mięśnie dwugłowe uda

No dobra, ale co możemy z tym zrobić?!

Siadaj i posłuchaj. Albo nie siadaj – dla swojego dobra!

  • W ciągu dnia szukaj okazji do zwiększenia ruchu
    • W pracy wyrywaj się do robienia kawy, zaniesienia dokumentów na inne piętro, rezygnuj z windy, a gdy inni wychodzą na papierosa, Ty wyjdź na 5-minutowy spacer wokół budynku
    • W domu wykonuj codzienne obowiązki z większą werwą – nawet odkurzanie może być konkretną dawką ruchu
  • Jeśli nie masz możliwości zmienić pozycji, staraj się napinać i rozluźniać łydki/uda/pośladki – w ten sposób usprawnisz krążenie krwi w kończynach dolnych
  • Ustaw alarm przypominający Ci o konieczności zrobienia przerwy w pracy czy przerwy w nicnierobieniu spędzanym na siedząco – porady w stylu „zrób kilka skłonów”, „przejdź się po mieszkaniu”, „wykonaj kilka przysiadów” nie są ani trochę przesadzone! To niewielkie działanie, które w perspektywie długofalowej mogą przynieść widoczny efekt

Najważniejsze, byś uświadomił sobie, że siedzenie, to jeden z największych wrogów naszego zdrowia i samopoczucia. Od dziś możesz ustawiać je w jednym szeregu z niskiej jakości przetworzoną żywnością, nadużywaniem alkoholu, paleniem papierosów, nawykowym jedzeniem słodyczy. Każda, nawet najmniejsza aktywność, którą wykonasz w przerwie od kolejnej serii kilkugodzinnego siedzenia, zmniejsza ryzyko wystąpienia omówienia wcześniej chorób. Nie przekonuje Cię nagroda, na którą trzeba czekać latami? Aktywność w ciągu dnia poprawia samopoczucie i dodaje energii – zmniejsza apatię, ospałość, pomaga zwalczyć problemy z koncentracją.

Jeśli nie jesteś przekonany, udowodnij mi, że się mylę – testuj opisane podejście przez 7 dni i wróć tu z zażaleniami. Lub kontynuuj wprowadzanie zdrowych nawyków i ciesz się z korzyści, które dają.