Naturalne sposoby na kaca – jak zapobiegać, jak leczyć

7 sierpnia 2017, Monika Gabas – dr Lifestyle

Styl życia

Skąd się bierze kac?

Metabolizm etanolu występującego w napojach alkoholowych prowadzi do powstawania nadmiernych ilości aldehydu octowego. Prawdopodobnie ten składnik odpowiada za poranny ból głowy, osłabienie, zawroty głowy, zaburzenia apetytu, obniżoną koncentrację, zaburzenia funkcji motorycznych. Nie bez znaczenia jest też odwodnienie, które w szczególnie bolesny sposób odczuwa mózg. Kaca potęguje również hipoglikemia.

Co możemy z nim zrobić?

  1. Nie pić
  2. Wybierać szklankę wody zamiast

Okej. Bądźmy realistami. Nawet osoby prawidłowo odżywiające się, o dużej świadomości żywieniowej, prowadzące zdrowy styl życia mogą uwzględnić w nim imprezy z alkoholem w tle raz na jakiś czas. Co wtedy?

Lepiej zapobiegać niż leczyć

  • W trakcie imprezy pij dużo wody
  • Przed imprezą i w trakcie jej trwania jedz – w ten sposób przyspieszysz metabolizm etanolu
    i zmniejszysz ryzyko wystąpienia kaca (lub stopień jego nasilenia)
  • Rzadko słyszysz to zalecenie z ust dietetyka, więc korzystaj – mile widziane są produkty wysokotłuszczowe i wysokowęglowodanowe (szczególnie jeśli i tak planujesz je wytańczyć)
  • Unikaj słonych przekąsek – dodatkowo potęgują odwodnienie organizmu
  • Nie mieszaj różnych rodzajów alkoholu
  • Unikaj dymu tytoniowego – nawet (a może szczególnie wtedy) gdy jesteś narażony na bycie biernym palaczem
  • Przed pójściem spać wypij elektrolity lub napój izotoniczny lub poczciwą, dużą szklankę wody z cytryną, miodem i niewielkim dodatkiem soli

Ale jeśli już leczyć…

Zafunduj sobie potężną dawkę z witaminy C (oraz innych witamin i składników mineralnych) – nie bez powodu woda po ogórkach kiszonych ma tylu fanów, ale możesz zastąpić ją również:

  • Porcją owoców jagodowych
  • Kapustką kiszoną/sokiem z kapusty kiszonej
  • Sokiem pomidorowym
  • Woda z dużą ilością cytryny (mięta dodana do napoju doda uczucia świeżości)

Wymienione produkty nie są najbardziej bogatymi w witaminę C owocami i warzywami, ale nie wszystkie byłyby dobrze tolerowane przez układ pokarmowy w trakcie kacowej przeprawy.

  • Napar z mięty pomoże zwalczyć uczucie ciężkości i usprawni perystaltykę
  • Napar z pokrzywy ułatwi pozbycie się nadmiaru zatrzymanej wody
  • Dzień wcześniej ugotuj rosół – nie wiem jak mogłam nie wymienić go na pierwszy miejscu?!
  • Unikaj leków przeciwbólowych – przyniosą chwilową ulgę, ale wydłużą całkowity czas regeneracji organizmu

Najlepszym doradcą w kwestii naturalnych sposób na kaca jest (jak zwykle) umiar i zdrowy rozsądek. Nie musisz do końca życia pełnić roli fit ascety – imprezuj z głową. Najważniejsze, byś po imprezowym weekendzie wrócił do wcześniejszej rutyny treningowej i żywieniowej. Nie dopuść do tego, by zamartwianie się tym ile zjadłeś i ile wypiłeś zniechęciło Cię do realizacji postanowień.