Jak pożegnać złe nawyki?

8 maja 2017

Styl życia

Zamiast zjeść porządny obiad, nieustannie coś podjadasz? Palisz, choć wiesz, że niszczy to Twoje zdrowie? Zarywasz noce, grając na Xboxie, a następnego dnia w pracy nie masz na nic siły? Każdy z nas ma jakieś przyzwyczajenia, które choć pozornie wydają się niegroźne, w dłuższej perspektywie mogą pogarszać jakość naszego życia. Mogą one odbierać radość, negatywnie wpływać na zdrowie czy rujnować dobre relacje z bliskimi.

Pozbycie się złych przyzwyczajeń nie jest łatwe, ale nie jest też niemożliwe. Postępowanie według zasad może pomóc je wyeliminować. Poniżej znajdziesz kilka porad, jak pożegnać złe nawyki.

  1. Zidentyfikuj nawyk, którego chcesz się pozbyć

Pamiętaj, że aby coś zmienić w swoim życiu musisz najpierw zdecydować, że tego chcesz. Jeśli w swoich nawykach nie widzisz niczego złego, nie ma sensu, żebyś podejmował kolejne kroki zmierzające do ich wyeliminowania. Spróbuj także poznać genezę swojego problemu – być może to, że godzinami grasz w gry, wynika z faktu, że nie potrafisz znaleźć sobie alternatywnego, ciekawszego zajęcia. Może to, że nieustannie podjadasz spowodowane jest tym, że jesteś zestresowany i w ten prosty sposób odreagowujesz napięcie? A jeśli już zdecydujesz się podjąć walkę ze złym nawykiem, postaraj przekonać samego siebie, że jesteś w stanie mu sprostać. Rozejrzyj się, w Twoim otoczeniu na pewno znajdą się osoby, które wyszły zwycięsko z podobnej walki i mogą służyć Ci dobrą radą i wsparciem.

  1. Unikaj okazji do praktykowania złego nawyku

Jeżeli Twoim problemem jest np. picie zbyt dużej ilości alkoholu, zrezygnuj na jakiś czas z udziału w spotkaniach, których nieodłącznym elementem są „procentowe” napoje. Pamiętaj, że to okazja czyni złodzieja. Nieustanne podjadanie chipsów podczas oglądania telewizji to dla Ciebie normalność? Następnym razem robiąc zakupy omijaj półki, na których możesz je znaleźć. A jeśli już musisz coś przegryzać, zdecyduj się na zdrowe przekąski – bakalie, warzywa lub owoce.

  1. Znajdź coś, czym możesz zastąpić zły nawyk

Twoje weekendowe spotkania z kolegami zawsze wyglądają tak samo – siedzicie na kanapie, godzinami oglądacie filmy i przy okazji pochłaniacie ogromne ilości fast foodów i piwa? Spróbuj zerwać z rutyną i raz na jakiś czas namów towarzystwo na coś innego. Zamiast spędzać kolejny wieczór w domu, idźcie do kina albo umówcie się na wspólny trening na siłowni. Przekonaj siebie i innych, że istnieją alternatywne, ale równie ciekawe, sposoby spędzania wolnego czasu.

  1. Działaj zgodnie ze strategią małych kroków. Daj sobie czas.

Pamiętaj, że najlepsze i najtrwalsze efekty przynosi powolne dążenie do założonego celu. Jeżeli nie możesz od razu zastąpić złego nawyku dobrym, rób to powoli. Pamiętaj, że o ile złe skutki nawyku często szybko się uwidaczniają, o tyle na pozytywne efekty zmiany czasami trzeba długo czekać. Najważniejsze jednak, aby nie zniechęcać się, gdy coś pójdzie nie po Twojej myśli.

  1. Zaakceptuj, że czasem przegrywasz

Małe porażki są elementem większego sukcesu. Uświadom sobie, że nie zmienisz swojego stylu życia w kilka dni. Jeśli czasami zdarzy ci się zapomnieć i ulec złym przyzwyczajeniom, nie poddawaj się i nie bądź zbyt krytyczny wobec siebie. Możliwie jak najszybciej wróć na drogę prowadzącą do wyeliminowania złych nawyków.