Prawdopodobnie najzdrowsza dieta na świecie

23 stycznia 2018, Viola Urban – Okiem Dietetyka

Styl życia

Wielu osobom słowo dieta kojarzy się wyłącznie ze zmianą masy ciała lub koniecznością modyfikacji sposobu jedzenia z uwagi na jakąś chorobę. Tymczasem pochodzące z języka greckiego słowo dieta ma o wiele szersze znaczenie, bo oznacza po prostu styl życia. Zgodnie z tą definicją, każdy z nas stosuje jakąś dietę, niezależnie od tego czy odżywia się racjonalnie czy też nie.

Styl odżywiania w krajach śródziemnomorskich został ukształtowany przez naturalne determinanty w postaci łatwej dostępności ryb i owoców morza, dużej obfitości produktów roślinnych oraz popularności oliwy z oliwek. Jeśli dodamy do tego umiarkowane spożycie czerwonego wina, dużą ilość dobroczynnego słońca, pełne autentycznej radości usposobienie i umiarkowaną aktywność fizyczną, uzyskamy receptę na długie życie w dobrym zdrowiu.

Kolebka diety śródziemnomorskiej

Od mieszkańców powojennej Krety, z której wywodzi się model żywienia nazywany dietą śródziemnomorską, możemy nauczyć się bardzo wiele. Okazuje się, że „dieta biedaków” stosowana w okresie powojennym na tej wyspie, działała prewencyjnie na układ sercowo-naczyniowy i poprawiała ogólny stan zdrowia. Mieszkańcy Krety, w czasach niedoboru, sięgali bowiem po duże ilości dobrego pieczywa z pełnego przemiału, świeże owoce, warzywa, dzikie zioła, samodzielnie tłoczoną oliwę i niewielkie ilości ryb, jaj oraz fermentowanych produktów mlecznych.

Dieta ta obfitowała w naturalne przeciwutleniacze, dobroczynne kwasy tłuszczowe, błonnik, witaminy oraz składniki mineralne. Ilość białka w tej diecie była niewielka, a tłuszcz pochodził głównie z oliwy, tłustych ryb oraz okazjonalnie z orzechów i nasion. Dieta była prosta i bazowała na tym co aktualnie wydawało plony.

 

Zima w Polsce a dieta śródziemnomorska

Jeśli wydaje ci się, że tego typu żywienia nie da się wprowadzić w życie w warunkach zimowych w obszarze Europy Środkowej, to muszę cię zdziwić – da się! Oczywiście latem będzie to o wiele łatwiejsze z uwagi na warzywniaki obfitujące w jarzyny , ale w obecnych czasach jesteśmy w stanie kupić wiele produktów o dowolnej porze roku. Koper włoski, bakłażany, seler naciowy, cebula, zioła i czosnek są stale dostępne w większości dyskontów. Pomidory wprawdzie lepiej kupić teraz w wersji przetworzonej (w postaci passaty lub krojonych pomidorów w kartoniku), jednak już dobrą oliwę także kupimy bez trudu kierując się jej świeżym zapachem i intensywną goryczką.

Opierając swoje żywienie na produktach pochodzenia roślinnego, uzupełniając dietę o niewielkie ilości nieprzetworzonych ryb, nabiału, jajek i mięsa, będziemy w stanie chronić zdrowie swojego serca przez długie lata. Polska miłość do wędlin, tłustych serów i rafinowanego oleju nie idzie w parze ze zdrowiem serca, dlatego powinniśmy jak najszybciej wdrożyć zasady kuchni śródziemnomorskiej.

Dlaczego warto?

Dieta śródziemnomorska nie jest typową dietą odchudzającą i prawdopodobnie dlatego świat nigdy na jej punkcie nie oszalał. Oczywiście, stosowanie niskokalorycznej odmiany tego modelu żywienia może nam pomóc zmniejszyć masę ciała, ale nie jest to jego nadrzędny cel. Główną zaletą stosowania kreteńskiej diety jest dobre odżywienie organizmu i zapobieganie wielu chorobom o podłożu żywieniowym.

Wynika to w dużej mierze z prawidłowego stosunku spożycia kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6, niskiego spożycia tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans, dużej dostępności naturalnych przeciwutleniaczy, dobrego wysycenia organizmu witaminą D, niewielkiego spożycia soli oraz relatywnie wysokiego spożycia błonnika pokarmowego.

Tani i prosty sposób na zdrowie

Dzięki tak skomponowanemu jadłospisowi, osoby stosujące dietę śródziemnomorską wykazują niższe ryzyko zachorowania na:

  • miażdżycę i inne choroby układu sercowo-naczyniowego (głównie za sprawą prewencyjnego oddziaływania oliwy z oliwek oraz tłuszczu rybiego i ograniczenia nasyconych tłuszczów zwierzęcych)
  • niektóre nowotwory (wynika to z wysokiego spożycia błonnika pokarmowego oraz różnorodnych antyoksydantów i prowadzenia higienicznego stylu życia)
  • choroby autoimmunologiczne
  • cukrzycę typu II
  • Alzheimera i inne choroby o podłożu neurodegeneracyjnym
  • depresję

Jak widzisz, stosując relatywnie tanią i niezbyt skomplikowaną dietę opartą o produkty pochodzenia roślinnego, możesz zachować dobre zdrowie na lata. Jest ona polecana przez większość autorytetów naukowych jako najlepszy styl odżywiania dla większości z nas. Być może w tym roku zamiast kolejnej diety cud wypróbujesz dobroczynne działanie diety śródziemnomorskiej? Gorąco zachęcam!