Samoakceptacja – 12 kroków do zmiany postawy

15 maja 2017

Styl życia

Samoakceptacja, czyli akceptowanie siebie takiego, jakim się jest, to podstawowa składowa poczucia własnej wartości. To miłość i szacunek do siebie ze wszystkimi mocnymi stronami, ale także wadami i porażkami życiowymi. Nie jest ją łatwo osiągnąć w czasach, kiedy wszyscy wymagają od nas bycia doskonałym, bycia człowiekiem sukcesu.

Na szczęście samoakceptacja jest czymś, co możemy pielęgnować każdego dnia. Specjaliści podpowiadają wiele rozwiązań, które pozwalają ją wzmacniać. Poniżej prezentujemy 12 kroków, których podjęcie pomoże zmienić stosunek do samego siebie.

  1. Chciej dążyć do samoakceptacji

Każde działanie musi być poprzedzone intencją. Aby zaakceptować samego siebie, musisz powiedzieć sobie na głos, że tego chcesz. Musisz uwierzyć i zrozumieć, że życie w zgodzie ze sobą jest lepsze od życia w nienawiści do siebie.

  1. Celebruj swoje mocne strony

Większości z nas łatwiej przychodzi rozpamiętywanie słabości i niepowodzeń niż otwarte mówienie o swoich mocnych stronach i sukcesach. Dlatego spisz listę swoich pozytywnych cech oraz osiągnięć, a następnie zaglądaj do niej jak najczęściej, nie tylko w chwilach zwątpienia.

  1. Zastanów się, jacy ludzie Cię otaczają

Nie bez znaczenia dla naszego dobrego samopoczucia jest to, w towarzystwie jakich ludzi przebywamy. Spróbuj wyeliminować ze swojego życia osoby, które poprzez nieustanną ocenę i niekonstruktywną krytykę, wzmacniają twój negatywny stosunek do samego siebie.

  1. Zbuduj system wsparcia

  1. Wybaczaj sobie

Niepowodzenia z przeszłości mogą uniemożliwiać dążenie do samoakceptacji. Dlatego zrozum, że nie da się zmienić tego, co już się wydarzyło. Ucz się na przysłowiowych błędach i idź naprzód bogatszy w wiedzę i doświadczenia.

  1. Ucisz swojego wewnętrznego krytyka
  1. Pogódź się ze stratą niezrealizowanych marzeń

Wiele problemów z samoakceptacją wiąże się z nieumiejętnością pogodzenia się z faktem, że nie jesteśmy tym, kim chcieliśmy być. Tylko nieliczni z nas spełnią swoje dziecięce marzenie o byciu mistrzem olimpijskim, ale każdy z nas może dążyć do tego, by być jak najlepszym sportowcem.

  1. Zrób coś dla innych

Dzieląc się z innymi lub im pomagając, uświadamiasz sobie, jak twoje postępowanie może wpływać pozytywnie na życie innych. W obliczu tego, trudniej będzie ci skupiać się na własnych negatywnych cechach.

  1. Uświadom sobie, że akceptacja nie oznacza rezygnacji
  1. Rozmawiaj ze swoim prawdziwym ja

Wsłuchiwanie się we własne potrzeby może pomóc ci znaleźć rozwiązanie sytuacji kryzysowej lub po prostu spojrzeć
na sprawy z dystansu.

  1. Bądź dla siebie dobry

Wiele osób ma obawy przed sprawianiem sobie przyjemności i dbaniem o własne interesy, gdyż postrzega to za egoistyczne i niezasłużone. Nie bój się tego! Pozwól sobie także na współczucie wobec siebie samego i zrozumienie, że kruchość i słabość są częścią ludzkiego istnienia.

  1. Udawaj, aż stanie się to prawdą

Jeśli nie jesteś przekonany, że jesteś osobą wartościową, staraj się w to uwierzyć i trzymać się tego przekonania. Ważne jest, żeby najpierw pomyśleć o samoakceptacji, następnie podjąć odpowiednie kroki, które pomogą ją osiągnąć, a dopiero na końcu – rzeczywiście zaakceptować samego siebie.