Super foods – za i przeciw

20 kwietnia 2017, Hania Stolińska

Styl życia

Zdrowa dieta obfituje w wiele produktów bogatych w określone witaminy i składniki mineralne. Są to produkty, które w jednostce masy lub objętości zawierają szczególnie dużo danego składnika i chociaż nie są spożywane każdego dnia, w niewielkich ilościach mogą stanowić dobre źródło danego składnika odżywczego w diecie. Zastanówmy się, czy stosowanie tych super foods ma znaczenie i jest niezbędne. Bardzo modne stały się takie produkty jak np. nasiona chia, konopie, wodorosty, spirulina, młody jęczmień, komosa ryżowa, amarant itp. Są to produkty unikatowe, ale też dość drogie, dlatego bez problemu możemy je zastąpić wartościowymi polskimi „super foods”.

  1. Gryka zawiera dużą ilość białka, węglowodanów złożonych i błonnika oraz wapń, żelazo, kwas foliowy, fosfor, potas, magnez, witaminy B1 i PP oraz lecytynę. Ze względu na znaczną zawartość żelaza zaleca się ją w profilaktyce i leczeniu niedokrwistości, gdyż korzystnie wpływa na proces powstawania czerwonych krwinek. Natomiast ze względu na dużą zawartość magnezu polecana jest w przypadku występowania skurczy mięśni.
  2. Jarmuż zawiera silne przeciwutleniacze i posiada właściwości przeciwzapalne. Ilością witaminy C przewyższa go jedynie papryka i natka pietruszki, a witaminy K jest w nim tak dużo, że powinny go wręcz unikać osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew. Jarmuż zawiera również witaminę B, beta karoten, kwas foliowy, błonnik, wapń, magnez, potas, żelazo i fosfor. Podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustne zawiera sulforafan. Związek ten ma właściwości przeciwnowotworowe.
  3. Czerwona papryka ma bardzo dużo witaminy C (do 400 mg na 100 g). Zawiera potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor oraz witaminy z grup B, E, P i beta karoten. Dodatkowo kwasy foliowy, nikotynowy, jabłkowy, cytrynowy i winowy, rutynę oraz substancje bakteriobójcze. Papryka pomaga w zwalczaniu astmy, przeziębień, anginy, a także przeciwdziała zaćmie i ma korzystne działanie przypadku miażdżycy.
  4. Kiełki zawierają bardzo dużo witaminy A, witamin z grup B, i E,  wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu, biotyny, cynku, selenu. Zawarte w kiełkach witaminy i minerały zapewniają nie tylko dobre samopoczucie, chronią również przed chorobami cywilizacyjnymi takimi jak nowotwory i zawał serca. Skiełkowane ziarno zawiera bardzo dużo witaminy C, która pobudza odporność organizmu, dlatego jedzenie kiełków przeciwdziała infekcjom.
  5. Ciecierzyca zawiera 25% białka o korzystnym składzie aminokwasowym, dlatego może z powodzeniem zastępować mięso. Jest również bogata w fosfor, potas, większość witamin z grupy B i błonnik, zawiera też więcej żelaza niż inne rośliny strączkowe. Potrawy z ciecierzycy wzmacniają odporność organizmu, poprawiają stan włosów i skóry oraz pozwalają obniżyć stężenie cholesterolu we krwi.
  6. Siemię lniane jest produktem wysoce odżywczym jak również leczniczym. Składniki odżywcze zawarte w siemieniu lnianym to wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik pokarmowy, witaminy: E, B1 i B6 Do tego składniki mineralne: magnez, żelazo, cynk, a także flawonoidy, fitoestrogeny i lecytyna. Siemię lniane korzystnie wpływa na profil lipidowy we krwi oraz metabolizm glukozy, działając przeciwmiażdżycowo i przeciwnowotworowo. Jest również skuteczne w przyśpieszaniu perystaltyki jelit, zapobiegając zaparciom. Poprawia kondycję skóry i włosów, wykazując także korzystne działanie na pamięć i poprawę samopoczucia. Olej wyciskany z nasion lnu jest najzdrowszym olejem na świecie. Zawarte w nasionach lnu śluzy powlekają błony śluzowe przełyku, żołądka i dwunastnicy, chroniąc je przed kwasem solnym i zmniejszając odczyny zapalne.
  7. Proso: jedna filiżanka tej kaszy zawiera tyle białka, co kawałek wołowiny (przy czym nie dostarcza cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych). Proso zawiera żelazo, magnez, potas, krzem, wapń, witaminy z grupy B. Jako jedyne zboże ma działanie alkalizujące. Jest bardzo lekkostrawne, dlatego zalecane jest przy problemach z układem pokarmowym i dolegliwościach trawiennych. Nie zawiera glutenu.

Na uwagę zasługują również orzechy włoskie i jagody.

  1. Orzechy włoskiełagodzą stany zapalne i ból, mają bardzo wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega 3; nawilżają płuca i jelita; odżywiają nerki i mózg  – szczególnie polecane przy intensywnej pracy umysłowej; są też stosowane przy zapaleniach stawów.
  2. Czarne porzeczki,zawierają potrzebną ilość żelaza i potasu, które działają korzystnie na serce i regulują nadmiar płynów, nie pozwalając na powstawanie obrzęków wokół oczu. Ze względu na wysoką zawartość pektyn, czerwona porzeczka usuwa toksyny z organizmu, zapobiega rozwojowi stanów zapalnych, hamuje rozwój nowotworów, pomaga w leczeniu chorób przewodu pokarmowego. Sok z porzeczek obniża temperaturę, pobudza perystaltykę jelit, usuwa nudności, wymioty. Sok z czerwonych porzeczek działa jak łagodny środek przeczyszczający. Ma również właściwości przeciwzapalne.

Przy stosowaniu super foods ważna jest całościowa dieta. Nie przyniosą nam one korzyści, kiedy na obiad zjemy hamburgera, a do niego zielony koktajl z jarmużu.