Suplementy – za i przeciw

2 kwietnia 2017, Hania Stolińska

Styl życia

Dla każdego z nas zdrowie jest najważniejsze. Tymczasem szybki tryb życia, zła dieta, brak aktywności fizycznej i stres zmuszają nas coraz częściej do sięgania po suplementy diety. Suplementy diety, to zgodnie z Ustawą o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia środki spożywcze, które mają uzupełniać normalną dietę, są skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych i innych substancji, wykazujących cechy odżywcze lub inne mające wpływ na fizjologię człowieka. Są wprowadzane do obrotu w opakowaniach jednostkowych w formie umożliwiającej dawkowanie, a więc w postaci tabletek, drażetek, syropów itp.

Suplementy diety jako środki spożywcze muszą mieć cechy i spełniać kryteria, za pomocą których charakteryzuje się żywność pod względem jakości sensorycznej, wartości odżywczej i bezpieczeństwa dla zdrowia konsumenta. Suplementy diety przed wprowadzeniem do sprzedaży nie muszą być przebadane i kontrolowane, a do ich nabycia nie potrzebujemy recepty od lekarza. Suplementy znajdziemy w każdej aptece i w większości sklepów, a także w internecie. Pomóc nam mają na redukcję masy ciała, stres, zaparcia, dobry wzrok, piękne włosy, skórę i paznokcie, zdrowe stawy i kości oraz wiele innych problemów. Jednak czy warto w nie inwestować?


Wartość krajowego rynku suplementów diety sięgnie w tym roku 3,8 mld zł. Producentom i dystrybutorom suplementów diety sprzyja rosnąca dbałość Polaków o zdrowie i urodę, w połączeniu ze starzeniem się społeczeństwa. Według badania IR Center w ubiegłym roku 70% polskich internautów brało suplementy diety, a wśród osób do 24 lat i powyżej 64 roku życia ponad 84%.


Bardzo często zniechęcają nas kolejki do lekarzy, dlatego wolimy szybko udać się do apteki i wyleczyć się sami. Suplementy nigdy nie zastąpią zbilansowanej diety. Stosowanie jedynie suplementów, bez dbania o prawidłowe żywienie, nie przynosi oczekiwanych efektów. Mogą one jedynie stanowić wsparcie np. w redukcji masy ciała oraz uzupełnieniu minerałów i witamin przy problemach z osiągnięciem efektów samą dietą. Takie zastosowanie suplementów jest uzasadnione, kiedy istnieją niedobory nie dające wyeliminować się samą dietą. Tu mowa zwłaszcza o suplementach witamin i składników mineralnych. W takiej sytuacji należy skonsultować się z lekarzem w sprawie doboru odpowiedniego produktu i dawki, pomimo widniejącego na opakowaniu opisu, ponieważ przedawkowanie np. w celu lepszych efektów działania suplementów jest częste i może prowadzić do wielu problemów: przy przedawkowaniu witamin – do awitaminozy, przy środkach na odchudzanie – do odwodnienia, zaś przy suplementach na koncentrację – do bólów głowy i zaburzenia rytmu serca na skutek nadmiernej dawki kofeiny.

Suplementy diety to często zwykłe placebo. Tak działają zazwyczaj środki o działaniu przeciwdepresyjnym, ale ich przyjmowanie w wielu przypadkach jest konieczne. Istnieją wyjątki witaminowe, których dodatkowe przyjmowanie w postaci suplementu jest wręcz zalecane. Mowa tutaj przede wszystkim o witaminie D, która musi być dodatkowo przyjmowana przez wszystkie osoby niezależnie od wieku i stanu zdrowia od października do końca kwietnia.  Zalecenia te tłumaczone są zbyt małym wytwarzaniem tej witaminy w skórze pod wpływem promieni słonecznych w okresie jesienno-zimowym. W przypadku diety wegańskiej ważna jest suplementacja witaminy B12, która znajduje się jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Kobieta w ciąży suplementuje żelazo i kwas foliowy – to również przypadek kiedy pożywienie nie jest w stanie zapewnić nam odpowiedniej ilości danego składnika.