Czy weganie żyją najdłużej?

19 maja 2017

Styl życia

Jest wiele dowodów na to, że dieta bezmięsna zmniejsza ryzyko występowania problemów zdrowotnych takich jak: cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze czy choroby nowotworowe. Ale czy jej stosowanie może wpłynąć korzystnie także na długość życia człowieka? Najnowsze badania dostarczają nam dowodów na istnienie korelacji pomiędzy długością życia a eliminacją mięsaz codziennego jadłospisu.

Dla mężczyzn dieta bezmięsna, dla kobiet – z rybami

Amerykańscy naukowcy z Loma Linda University w Kalifornii przeprowadzili trwające 5 lat badania na grupie 70 tys. swoich rodaków, które dowodzą, że ograniczenie lub całkowita rezygnacja ze spożywania mięsa mogą przyczyniać się do długowieczności. Spośród pięciu wyodrębnionych na potrzeby badania grup (weganie – osoby odżywiające się wyłącznie produktami roślinnymi; laktoowowegetarianie – osoby spożywające produkty roślinne oraz jajka i nabiał; pescowegetarianie – osoby jedzące ryby; osoby unikające mięsa oraz nie-wegetarianie – osoby, które na co dzień spożywały mięso) to właśnie wśród osób rezygnujących ze spożywania mięsa umieralność była na najniższym poziomie.

Co ciekawe – wśród mężczyzn najmniejsza umieralność cechowała wegan, a wśród kobiet – pescowegetarianki. Z kolei największą umieralność, bez względu na płeć, odnotowano wśród osób na co dzień spożywających mięso. Wśród przyczyn zgonów najpopularniejsze okazały się choroby serca, udary i nowotwory, czyli dolegliwości powodowane właśnie spożyciem dużej ilości tłuszczów zwierzęcych.

Przede wszystkim większa świadomość

Niewykluczone jednak, że lepsze zdrowie i dłuższe życie wegetarian, zarówno tych z Loma Linda, jak i z innych tzw. Niebieskich Stref (obszarów, których mieszkańcy dożywają sędziwego wieku w dobrym zdrowiu), jest spowodowane po prostu większą świadomością dotyczącą odżywiania oraz zdrowym, aktywnym stylem życia. Jak dowodzą liczne analizy stylu życia mieszkańców tych obszarów, długowieczność oraz wyjątkowa jakość życia jest warunkowana przez połączenie takich elementów jak: odpowiednia dieta, nieustanne bycie w ruchu w ciągu dnia, bogate życie duchowe i rodzinne oraz umiłowanie prostoty.