Nadchodzą e-usługi: Volkswagen cyfryzuje sprzedaż aut

22 listopada 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Już za około 1,5 roku całkowicie ma się zmienić sposób sprzedaży samochodów. Jako pierwszy na świecie koncern motoryzacyjny takie zmiany chce wprowadzić Volkswagen. Nowy system opartej o internet sprzedaży aut i usług ma ruszyć już w kwietniu 2020 roku. To poważna w skutkach i daleko idąca zmiana, która będzie możliwa dzięki postępowi w dziedzinie cyfryzacji i możliwości stałej łączności samochodów z siecią. Bezpośrednia sprzedaż nowych samochodów, jak i wielu innych, związanych z nimi usług nie będzie odbywać się już tylko w salonie, lecz przede wszystkim w internecie. Tego jeszcze nie było!

Naturalna konsekwencja rewolucji informatycznej

Choć może się to wydawać paradoksalne, zamiarem niemieckiego koncernu jest uzyskanie lepszego, bardziej indywidualnego i bezpośredniego kontaktu z klientem. Poprzez nowe kanały i miejsca sprzedaży będzie to oczywiście kontakt wirtualny…

Oto kolejny i – można powiedzieć – naturalny etap rozwoju sieci sprzedaży samochodów. Marka Volkswagen, wraz ze swoimi dealerami, planuje całkowicie zmodyfikować model dystrybucji produktów. Projekt ma ruszyć na terenie całej Europy już w pierwszej połowie 2020 roku.

Cyfrowa rewolucja będzie dotyczyć 5400 dealerów i partnerów serwisowych Volkswagena oraz 54 000 pracowników w Europie. Nie chodzi wyłącznie o sprzedaż. Celem tych zmian jest całodobowe wsparcie dla klientów. Świadczenie tego typu usług będzie możliwe dzięki unikalnemu identyfikatorowi klienta – Volkswagen ID.

To wcale nie koniec salonów

Plan zakłada, że co roku Volkswagen będzie wprowadzać do świata cyfrowej mobilności około 5 mln klientów, oferując im – w oparciu o indywidualne konta ID – indywidualne usługi. Zmieni się również sposób kupowania aut. Na dobre ruszy bezpośrednia sprzedaż online. Nie oznacza to jednak końca salonów samochodowych. Zmieni się w nich jednak forma prezentacji samochodów.

Pojawi się podział na salony wystawowe i salony pop-up. Jednocześnie, sprzedaż aut w dobie nowych technologii, wyższych oczekiwań klientów i konkurencji ze strony wchodzących na rynek, nowych producentów ma stać się bardziej elastyczna i efektywna.

Dziś, marka Volkswagen ma silną pozycję dzięki wykwalifikowanym partnerom handlowym i serwisowym oraz rozwiniętej sieci logistycznej. Całość uzupełnia gama aut ceniona przez wielu lojalnych marce klientów. Dlatego nowatorski model sprzedaży będzie połączeniem istniejącej obecnie infrastruktury z elementami, które w przyszłości mają redefiniować samochodowy biznes. Chodzi o cyfrowe usługi, nowoczesne produkty i nowe możliwości ich sprzedaży.

Cyfrowa rewolucja

Modernizacja modelu sprzedaży to wynik rozwoju cyfryzacji i łączności samochodów Volkswagena z globalną siecią, która osiągnie zupełnie nowy wymiar wraz z wprowadzeniem na rynek w 2020 roku elektrycznych modeli z rodziny I.D.

Od tego momentu każdy klient Volkswagena będzie otrzymywać osobisty numer identyfikacyjny, a wraz z nim 24-godzinne wsparcie online. Nie chodzi więc tylko o zakup samochodu, ale też o dodatkowe usługi. Dzięki założeniu elektronicznych kont swoim klientom oraz ich – połączonym z globalną siecią autom, producent będzie zbierać informacje na temat preferencji i potrzeb nabywców samochodów. Na podstawie tych danych będzie mógł stworzyć optymalną ofertę, dostosowaną do indywidualnych oczekiwań użytkownika.

Nowe e-usługi Volkswagen We

W nadchodzącej odsłonie mobilności, która ma zacząć funkcjonować już za 1,5 roku, dzięki bezprzewodowym aktualizacjom, auta zawsze będą mieć najnowszą wersję oprogramowania systemów. Za pośrednictwem aplikacji, samochody powiadomią także użytkownika i dealera np. o zbliżającym się terminie wykonania kolejnego przeglądu.

W ramach systemu Volkswagen We, klienci będą mieć dostęp do szerokiego wachlarza usług, jak We Park, We Deliver czy We Connect. W planach jest również usługa We Share, oferująca wspólne użytkowanie samochodów.

Dealerzy Volkswagena zostaną połączeni z cyfrową platformą usług Volkswagena. Jej zadaniem będzie obsługa całego procesu zakupu – aż do zawarcia umowy, w tym finansowania, płatności, a nawet sprzedaży samochodów używanych. Klienci będą mogli wybierać z całej gamy modeli niemieckiej marki i dokonywać zakupu samochodu online.

Ukłon w stronę tradycji

Osoby, które preferują tradycyjny sposób zakupu i serwisowania samochodu, nie przeżyją w 2020 roku nagłego rozczarowania. Wszystko to nadal będzie dostępne. Co więcej, oprócz tradycyjnych salonów, zajmujących się sprzedażą i serwisem, pojawi się pięć nowych usług. Powstaną nowe, specjalne salony wystawowe, salony typu pop-up oraz centra samochodów używanych.

Najnowszy Touareg jest wyposażony w kilka ciekawych i nowatorskich technologii na pokładzie. Sprawdźcie je.