Historia Škody: 123 lata mobilności

8 listopada 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Historia czeskiej marki Škoda zaczęła się dokładnie w 1895 roku, gdy mechanik rowerowy Vaclav Laurin i księgowy Vaclav Klement założyli firmę Laurin & Klement (L&K), będącą na początku skromnym warsztatem rowerowym. Swoje pierwsze marzenia o mobilności spełnili, produkując rowery Slavia. Potem przyszedł czas na motocykle. Kilka lat później sięgnęli po samochody, zostawiając po sobie trwały ślad w historii światowego automobilizmu. Równolegle, potęgę swojej firmy metalurgicznej rozwijał ambitny inżynier, Emil Škoda. Dziś firmowane jego nazwiskiem przedsiębiorstwo jest w globalnej czołówce przemysłu motoryzacyjnego, rywalizując z najlepszymi producentami samochodów na świecie.

Rok 1869. Skąd wzięła się Škoda?

W 1859 roku w Pilznie założono zakłady metalurgiczne, które 10 lat później, w 1869 roku, zostały przejęte przez 27-letniego inżyniera-metalurga, Emila Škodę. Wkrótce stały się jednymi z największych przedsiębiorstw produkcyjnych na terenie Austro-Węgier, a następnie zostały przekształcone w zakłady zbrojeniowe. Škoda działał szeroko. Rozpoczął produkcję maszyn, a jego turbiny wodne zainstalowano w elektrowni na wodospadzie Niagara. Głównym źródłem jego dochodów była jednak produkcja zbrojeniowa.

Wytwarzaniem samochodów zakłady Škody zajęły się dopiero w 1923 roku, po rozpoczęciu współpracy z hiszpańską firmą Hispano-Suiza. Niestety, wkrótce po rozpoczęciu sprzedaży tego auta zaczął się światowy kryzys, skłaniając w 1925 roku akcjonariuszy spółek Škoda i Laurin&Klement do pojęcia decyzji o połączeniu obu przedsiębiorstw.

Zakłady Vaclava Laurina i Vaclava Klementa już w 1900 roku działały, jako „Fabryka bicykli, motocykli i samochodów, Slavia, Mlada Boleslav, Bohemia”. Jednym z ich pierwszych prototypów był „Kwadrycykl”, czterokołowy pojazd, w którym pasażer siedział przed kierowcą. Laurin i Klement testowali też różne dwuślady zmontowane ze swoich motocykli. W 1901 roku pokazali pojazd z innowacyjną na owe czasy, okrągłą kierownicą – w ówczesnych samochodach stosowano bowiem kierownice motocyklowe.

Rok 1905. Przełomowy „Samochodzik”

Swój pierwszy samochód, panowie Laurin i Klement zaprezentowali w 1905 roku. Nazywał się Voiturette A, co po francusku oznacza „Samochodzik” – adekwatnie do mocy 1-litrowego silnika V2, wynoszącej 7 KM i maksymalnej prędkości 40 km/h. Skrzynia biegów Voiturette miała trzy przełożenia do jazdy wprzód i bieg wsteczny, a funkcję sprzęgła pełnił skórzany pas transmisyjny. Cały pojazd ważył tylko pół tony. Zbudowano jego 44 egzemplarze.

W 1907 roku firma Laurin i Klement przekształciła się w spółkę akcyjną i rozpoczęła produkcję modelu F z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 21 KM. Rok później wprowadziła na rynek mniejszy model G, następnie modele S i M. W ofercie L&K były też autobusy, ciężarówki, maszyny rolnicze, a nawet silniki lotnicze.

Lata 30. Czas popularnych modeli

Właśnie w tym okresie powstały legendarne modele Škody. Pierwszym była Škoda 420 Popular, ze względu na cenę nazywana „samochodem ludu”. W roku 1934 zadebiutował model Rapid oznaczony, jako Typ 421). Powstał jako większa i bardziej komfortowa alternatywa modeli 420 Popular (Typ 418) oraz 420 Standard (Typ 420). Konstrukcja wyróżniała się podwoziem o wydłużonym rozstawie osi i powiększonym do pojemności 1.2 l silnikiem dolnozaworowym. Występowała w trzech rodzajach nadwozia: jako dwudrzwiowy, tzw. „Tudor”, czterodrzwiowy sedan i kabriolet. Jedną z najbardziej udanych konstrukcji tamtych lat była zaopatrzona w sześciocylindrowy silnik, flagowa Škoda 640 Superb.

Lata 40. i 50. Nowy początek

Druga wojna światowa położyła kres planom dalszego rozwoju, a zaraz po niej Škoda została znacjonalizowana. Pomimo to, w socjalistycznej Czechosłowacji powstało 40 modeli samochodów tej marki. Wśród nich, popularne modele 1101 Tudor, 440 Spartak oraz kabriolet Felicia. Kolejny przełom nastąpił w 1964 roku, za sprawą Škody 1000 MB, która była pierwszym modelem marki z samonośnym nadwoziem i napędem na tylną oś, przenoszonym z zamontowanego z tyłu silnika z aluminiowym blokiem – co było absolutną technologiczną nowością.

Lata 80. Popularny samochód bloku wschodniego

W 1987 roku na runku pojawił się nowoczesny model Favorit. Okazał się wielkim sukcesem. Projekt karoserii wykonało słynne, włoskie studio stylistyczne Bertone, co było niespotykane w krajach bloku wschodniego. Wkrótce po tym, w 1989 roku upadł socjalizm i zaczęły się poszukiwania silnego strategicznego partnera dla Škody.

Lata 90. Włączenie do Grupy Volkswagen

W historii czeskiej marki pojawia się kolejna, przełomowa data. W 1991 roku Škoda stała się częścią niemieckiego koncernu Volkswagen. Z biegiem lat okazało się, że była to jedna z najbardziej udanych fuzji w historii motoryzacji. Do tego stopnia, że współczesne modele Škody stały się w koncernie niemałą wewnętrzną konkurencją dla aut Volkswagena – zyskując ogromną popularność w całej Europie.

Fabryki Škody przeszły gruntowną modernizację. W latach 1991 – 2014 produkcja wzrosła w nich sześciokrotnie, a czeska marka przekroczyła próg miliona wyprodukowanych samochodów. Oprócz trzech fabryk w Czechach (Mlada Boleslav, Kvasiny i Vrchlabi), produkcja aut Skody odbywa się także w Rosji, Chinach i Indiach. Skoda awansuje do czołówki globalnego przemysłu motoryzacyjnego.

Historia Škody po roku 2000. Gama SUV-ów

Škoda planuje dalszy, silny rozwój i w latach 2010-2015 prowadzi największą kampanię modelową w swojej historii. Wiąże się ona z rozszerzeniem gamy w ciągle przybierającym na popularności segmencie SUV-ów. Na rynku debiutują kolejno modele Kodiaq – w roku 2016 i Karoq – w roku 2017 oraz Kamiq w roku 2018 (ten ostatni na rynku chińskim). Škoda nie zapomina jednak o autach z klasycznym nadwoziem, czego przykładem jest zapowiedź debiutu kompaktowego modelu Scala – w postaci koncepcyjnego auta Vision RS Hybrid, prezentowanego na tegorocznym Salonie Samochodowym w Paryżu. https://mobilni.pl/motoryzacja/mondial-paris-motor-show-2018-to-jeszcze-nie-koniec/

Škoda. Historia i przyszłość mobilności

Škoda to jeden z najstarszych na świecie producentów aut. Vaclav Laurin i Vaclav Klement założyli spółkę, która wyprodukowała już przeszło 17 milionów samochodów. Od samego początku firmę i tworzących ją przedsiębiorczych i pomysłowych ludzi napędzała pasja do mobilności, która przez kolejne lata pozwoliła stworzyć wiele ikon w historii motoryzacji. Dziś w ofercie Škody jest około 40 wersji modelowych. W jej gamie przybędzie zapewne jeszcze SUV-ów, a już wkrótce mają się w niej pojawić modele z napędem elektrycznym.

Teraz o Škodzie wiesz już bardzo wiele! Sprawdź swoją wiedzę dodatkowo w naszym quizie.