Wszystko co musicie wiedzieć o tankowaniu

16 listopada 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Można by pomyśleć, że taki poradnik nie jest nikomu potrzebny, bo wszyscy wiedzą jak się obchodzić ze swoim samochodem. Dla większości kierowców to oczywiste kwestie, zwłaszcza dla tych, którzy dużo jeżdżą i często tankują. Pamiętajcie jednak, że nie każdy i nie zawsze pamięta, którą stroną podjeżdża się do dystrybutora i jaki ma wlać rodzaj paliwa. Pomyłki pod dystrybutorem zdarzają się nawet najlepszym, choćby przez roztargnienie. Niepewnie na stacjach paliw czują się zwłaszcza świeżo upieczeni kierowcy. Tankowanie to czynność prosta i bezstresowa, a na pewno stanie się taka gdy przeczytacie nasze porady o tym, jak tankować samochód.

Z której strony jest wlew paliwa?

Zastanawiają się nad tym kierowcy, którzy często zmieniają samochody – a także ci, którzy zaczęli korzystać z nowej formy mobilności, czyli carsharingu. Taki dylemat jest również udziałem osób korzystających z samochodowych wypożyczalni w kraju i za granicą. Wsiadając do nieznanego sobie auta możemy nie wiedzieć, z której strony umieszczono w nim wlew paliwa.

alt jak tankować samochod

Ktoś powie, że przecież wszystko jedno, którą stroną podjedziemy pod dystrybutor. Jednak przeciąganie węża dystrybutora po samochodzie nie tylko nie jest wygodne, ale może zakończyć się uszkodzeniem lakieru. Niektórzy kierowcy podjeżdżają do dystrybutorów „pod prąd”, aby ich wlew znalazł się po właściwiej stronie, inni – widząc pomyłkę – przeparkowują samochody. Tymczasem, jedno spojrzenie pozwoli upewnić się z której strony mamy wlew paliwa i uniknąć sytuacji, jak na poniższym filmie:

Strzałka wskaże kierunek

We współczesnych samochodach, obok wskaźnika poziomu paliwa znajduje się mała strzałka, wskazująca z której strony znajduje się wlew. Samochody europejskie mają go zwykle z prawej strony, japońskie i koreańskie z lewej. Od tej reguły zdarzają się jednak wyjątki. Strzałek, wskazujących gdzie znajduje się wlew paliwa nie było np. w niektórych starszych modelach aut.

Zdarzają się również europejskie samochody, w których wlew zamontowano tak jak w autach japońskich. Ciekawym przykładem jest Porsche 911, które do 1998 roku miało wlew paliwa, umieszczony na szczycie lewego przedniego błotnika, ale wraz z rozpoczęciem produkcji czwartej generacji (996), przeniesiono go na prawą stronę. Niektóre auta, jak choćby Porsche 911 DLS, zbudowane przez firmę Singer, mają np. wlew paliwa umieszczony centralnie – w tym przypadku, pośrodku maski.

Jeżeli jednak nie jeździcie nietypowym klasykiem lub samochodem sportowym – zasada jest prosta. Podjeżdżając na stację, wystarczy spojrzeć tablicę zegarów (dotyczy to również tych elektronicznych) i znaleźć niewielką strzałkę, umieszczoną na tarczy paliwomierza. To właśnie ona podpowie, którą stroną podjechać do dystrybutora.

Jakie paliwo tankować?

Od października 2018 roku o pomyłkę pod dystrybutorem jest naprawdę trudno. Unijne przepisy wymusiły wprowadzenie nowych oznaczeń na stacjach paliw. Przy dystrybutorach można spotkać piktogramy: koło, kwadrat i romb. Każdy przypisano innemu rodzajowi paliwa. Analogiczne oznaczenia znajdziemy na klapce wlewu każdego nowego samochodu. Dzięki nim zmniejszono ryzyko pomyłki i wlania do baku nieodpowiedniego paliwa, które doprowadziłoby do unieruchomienia samochodu, a w razie próby kontunuowania jazdy – do uszkodzenia silnika. Nowe oznaczenia dystrybutorów zastosowano również poza krajami Unii Europejskiej – w Islandii, Liechtensteinie, Norwegii, Macedonii, Serbii, Szwajcarii i Turcji. Wystarczy wiedzieć co oznaczają nowe symbole. Najczęściej spotykanymi są pierwsze z wymienionych w każdej z trzech grup.

alt jak tankować samochod

Benzyna [koło]

  • E5 – benzyna o maksymalnej zawartości biokomponentów do 5 proc. (odpowiednik Pb 95 i Pb 98)
  • E10 – benzyna o maksymalnej zawartości biokomponentów do 10 proc.
  • E85 – benzyna oparta głównie na biokomponentach

Olej napędowy [kwadrat]

  • B7 – olej napędowy o zawartości do 7 proc. biokomponentów
  • B10 – olej napędowy o zawartości do 10 procent biokomponentów
  • XTL – rzadko spotykane paliwo syntetyczne

Paliwa gazowe [romb]

  • LPG – gaz płynny
  • CNG – sprężony gaz ziemny
  • LNG – skroplony gaz ziemny
  • H2 – wodór
alt jak tankować samochod

Jak tankować samochód z LPG samodzielnie

Od kilku lat w Polsce można samodzielnie tankować LPG, ale tylko na stacjach wyposażonych w specjalne dystrybutory. Przedtem, ze względów bezpieczeństwa, mógł robić to tylko odpowiednio przeszkolony i wyposażony w odzież ochronną pracownik stacji. Podczas tankowania autogazu łatwo może bowiem dojść do tzw. oparzeń odmrożeniowych.

Po wprowadzeniu automatycznych dystrybutorów, samodzielne tankowanie LPG stało się dozwolone i proste. Gdy zaparkowaliśmy pod dystrybutorem, zdejmujemy osłonę złącza tankowania gazu lub – w niektórych przypadkach – wkręcamy w zawór specjalną końcówkę do tankowania LPG. Tak rozwiązano to w niektórych samochodach z fabryczną instalacją LPG. Czasami z podobnych rozwiązań korzystali także instalatorzy montujący je w autach używanych.

alt pakiet przeglądów

Następnie, koniecznie zakładamy ochronne rękawice i podłączamy pistolet dystrybutora gazu, ściskając dźwignię i blokując ją przez uniesienie oznaczonego na czerwono lub pomarańczowo zabezpieczenia. By rozpocząć tankowanie, wciskamy przycisk na dystrybutorze i przytrzymujemy go aż do zakończenia procesu tankowania.

Proces tankowania LPG zakończony się, gdy zwolnimy przycisk lub kiedy zawór zwrotny, wydając charakterystyczny dźwięk, odetnie dopływ gazu. Stanie się tak po wypełnieniu zbiornika w 80 proc. Pozostawienie pustej przestrzeni w zbiorniku jest konieczne, by gaz mógł się rozprężać. Na koniec, zwalniamy blokadę bezpieczeństwa i odłączamy pistolet od zaworu tankowania.