5 rzeczy, o które powinieneś zadbać w swoim aucie zimą

20 grudnia 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Zima to najtrudniejszy czas dla kierowców, a także dla ich samochodów. Z pozoru błahe niedopatrzenie może oznaczać poważne problemy. Wystarczy pamiętać o kilku prostych, ale istotnych punktach. Jeżeli w porę o nie zadbamy, nasz samochód odwdzięczy nam się bezproblemową i bezstresową jazdą.

Niektóre mogą wydawać się oczywiste. Wystarczy jednak spojrzeć na to, co dzieje się na naszych drogach, by nabrać graniczącego z pewnością przeświadczenia, że nie wszyscy o nich pamiętamy. Poniżej, krótka lista spraw do załatwienia, najlepiej jeszcze przed pierwszym śniegiem.

#1 Opony, czyli jak się trzymać drogi

Jedyny element, łączący masz samochód z nawierzchnią jest bez wątpienia najważniejszym na liście zimowego wyposażenia samochodu. Od odpowiednich opon zależy, czy sprawnie ruszymy z miejsca, wyhamujemy w odpowiednim momencie, a podczas pokonywania zakrętów nasze auto będzie się zachowywać tak, jak chce tego kierowca. Ogumienie zimowe jest wykonane z o wiele bardziej miękkiej mieszanki gumowej niż letnie. Dzięki niej oraz specjalnym nacięciom bieżnika, tzw. lamelom, lepiej przylega ono  do nawierzchni w niskich temperaturach. Tym, którzy jeszcze tego nie zrobili – przypominamy, że zimowe opony należy założyć, gdy średnia dobowa temperatura powietrza spada poniżej 7 st. C. Chociaż przepisy dopuszczają jazdę na oponach o głębokości bieżnika zaledwie 1,6 mm – pamiętajmy, że te zimowe o głębokości bieżnika poniżej 4 mm powinniśmy wymienić na nowe – dla własnego i innych bezpieczeństwa. Poniżej tej wartości, nie spełniają już one wystarczająco swojego zadania.

Dla opon zimowych jest alternatywa w postaci wielosezonowego ogumienia. Pamiętajmy jednak, że jest ono kompromisem i w skrajnych warunkach pogodowych nie zapewni tak dobrego kontaktu z nawierzchnią jak zimowe. Z drugiej strony, każda opona zimowa lub wielosezonowa będzie o tej porze roku zdecydowanie lepszym wyborem, niż… letnia. Choć to niedopuszczalne, część kierowców zwleka z wymianą ogumienia aż do pierwszego śniegu. Opłakane skutki ich działań są widoczne przy każdym ataku zimy. Choć w ostatnich latach zimy są raczej łagodne, zdarzają się mroźne dni i śnieżyce. Zimowe opony są niezbędne dla naszego bezpieczeństwa, nawet jeśli przydają się przez jeden dzień w roku. To właśnie może być dzień, w którym unikniemy wypadku…

#2 Akumulator, czyli doładuj się

Im zimniej, tym mniejszą ma pojemność. Zwłaszcza teraz warto skontrolować stan jego naładowania oraz prawidłowość i wartość ładowania z alternatora w naszym samochodzie. Nie masz odpowiedniego urządzenia? Diagnoza w serwisie zajmie tylko kilka minut. Ogólne pojęcie o stanie akumulatora może nam dać spojrzenie w okrągłe „oko” na szczycie obudowy akumulatora, o ile nasz w takowe zaopatrzono. Jeżeli ma kolor zielony – akumulator jest sprawny, biały – akumulator należy doładować, czarny może oznaczać rozładowanie lub uszkodzenie akumulatora. Powinniśmy również sprawdzić stan klem na akumulatorze i oczyścić je, jeżeli są pokryte nalotem. Żywotność akumulatora w nowoczesnym samochodzie to, zależnie od warunków eksploatacji, od ok. 4 do 6 lat. Starszy warto dokładnie skontrolować, rozważyć jego doładowanie albo wymianę. W akumulatorach z otwieranymi celami, musimy także sprawdzić poziom elektrolitu. Jeśli jest za niski, możemy go uzupełnić, dolewając wody destylowanej.

#3 Oświetlenie, czyli jak dobrze widzieć i być widzianym

Zabrudzenie kloszy ogranicza skuteczność każdej, najnowocześniejszej nawet lampy. Podstawą dobrej widoczności w okresie jesienno-zimowym jest utrzymywanie reflektorów i tylnych lamp w czystości. Druga, bardzo ważna kwestia to sprawdzenie w serwisie prawidłowości ustawienia świateł. Wszystko po to, by widzieć i samemu być widzianym, nie oślepiając przy tym innych użytkowników drogi. Dbajmy również o sprawność naszego oświetlenia. Przepalone żarówki lub niesprawne ksenonowe palniki należy wymienić. Kupując ich zamienniki, uważajmy na podróbki. Tu pisaliśmy o tym, jak je rozpoznać.

Tanie zamienniki żarówek nie dają często gwarancji jakości oraz precyzji emitowanego przez nie świata. W efekcie, nasze reflektory mogą świecić za słabo, ew. zbyt mocno lub nie tam, gdzie powinny, nie dając przy tym możliwości prawidłowego ustawienia reflektora. Ponadto, nie montujmy żarówek LED w miejsce standardowych, halogenowych H7 lub H4, ponieważ nie mają one w Polsce homologacji. Niektóre modele będą oślepiać nadjeżdżających z przeciwka kierowców, a w razie policyjnej kontroli, możemy za ich stosowanie otrzymać mandat.

#4 Wycieraczki, czyli zobacz jeszcze więcej

Najczęściej wymieniamy je dopiero wtedy, gdy kompletnie już rozmazują nam obraz. Tymczasem, zgodnie z zaleceniami producentów, dla zapewnienia optymalnej widoczności w intensywnie eksploatowanym samochodzie, powinniśmy to robić raz na pół roku. Dobry moment na ich wymianę jest właśnie teraz. Niektóre mają specjalne naklejki zmieniające kolor, gdy nadchodzi czas ich wymiany. Z zasady wycieraczki powinno się wymieniać jesienią i na wiosnę. Latem ich guma niszczeje pod wpływem promieni UV. Zimą, na skutek mrozów. Wymiana piór wycieraczek uchroni nas przed zbyt łatwym ich przymarzaniem i znacząco poprawi widoczność. Gumowa, mająca bezpośredni kontakt z szybą powierzchnia staje się twarda i krucha, ulega wytarciu i przestaje spełniać swoje zadanie. Ponieważ pióra wycieraczek składają się także z elementów metalowych, zużyte z łatwością mogą porysować nam przednią szybę i doprowadzić do konieczności jej kosztownej wymiany.

#5 Płyny eksploatacyjne i akcesoria, czyli zadbaj o wnętrze

Sprawdźmy w jakiej temperaturze zamarza płyn chłodniczy silnika i w razie potrzeby, wymieńmy go. Z pomocą przyjdzie nam serwis. Pamiętajmy również o stosowaniu zimowego, odpornego na zamarzanie płynu do spryskiwaczy. Warto też przesmarować specjalnym, silikonowym preparatem uszczelki, by drzwi nie przymarzały do nadwozia. Obowiązkowym wyposażeniem naszego samochodu powinna być również skrobaczka do szyb (może być podgrzewana, o które pisaliśmy w naszym zestawieniu gadżetów na zimę).

Wyjątkiem są auta marki Škoda. Ich właściciele nie muszą o niej pamiętać. Fabrycznie zamontowano ją w specjalnym uchwycie pod klapką wlewu paliwa każdego, współcześnie produkowanego modelu. Przyda nam się także miękka miotełka do śniegu, odblaskowa kamizelka i latarka. Wybierając się w wysokie góry, powinniśmy zaopatrzyć się również w łańcuchy śniegowe. Pamiętajmy, że na niektórych drogach, zwłaszcza w zagranicznych kurortach narciarskich, ich posiadanie i stosowanie jest wymagane przepisami. Jeśli akumulator sprawia nam kłopoty, warto mieć ze sobą także przewody rozruchowe. Może się także przydać lina holownicza. Te dwa ostatnie akcesoria okażą się jednak zbędne, gdy mamy aktualne ubezpieczenie Assistance.