5 najciekawszych technologii na pokładzie nowego Touarega

2 listopada 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Jeszcze nigdy nie było modelu Volkswagena tak bogato wyposażonego w najnowsze zdobycze techniki. Tylne koła, które skręcają, zawieszenie, które walczy z siłą odśrodkową w zakrętach oraz najpotężniejszy wyświetlacz head-up w historii marki. To tylko niektóre gadżety, jakie znalazły się na pokładzie najnowszego i największego SUV-a z Wolfsburga. Poznajcie 5 najciekawszych technologii, które znalazły się w najnowszej, III generacji modelu Touareg.

#1 System czterech kół skrętnych

Nowy Touareg jest pierwszym autem Volkswagena z aktywnie kierowanymi kołami tylnej osi. Dzięki temu rozwiązaniu – ten duży SUV stał się zwrotny jak samochód kompaktowy. Zarówno przednie, jak i tylne koła mogą skręcać, zależnie od sytuacji na drodze. System czterech kół skrętnych to jeden z powodów, dla których masywny Touareg jest zwinny, nawet podczas jazdy wąskimi uliczkami czy manewrowania na parkingu. Nowy system zapewnia też stabilność podczas jazdy z dużymi prędkościami i działa w dwóch trybach. Pierwszy jest aktywny do prędkości 37 km/h, drugi uruchamia się po jej przekroczeniu.

Poniżej 37 km/h tylne koła automatycznie skręcają o 5 stopni w przeciwnym kierunku do przednich, co poprawia zwrotność podczas manewrowania i zmniejsza średnicę zawracania Touarega o cały metr (z 12,19 do 11,19 m). Dzięki temu łatwiejsze jest również manewrowanie Touaregiem z przyczepą. System czterech skrętnych kół współpracuje z systemem manewrowania z przyczepą Trailer Assist, niemal automatycznie parkując tyłem samochód z przyczepą w wyznaczonym miejscu.

Powyżej 37 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku, co przednie. Zapewnia to płynniejsze prowadzenie auta, zwłaszcza przy wyższych prędkościach oraz stabilność podczas zmiany pasa ruchu lub w trakcie nagłego omijania przeszkody. Zobacz jak działa system czterech skrętnych kół w nowym Touaregu:

#2 System zapobiegania przechyłom nadwozia

W najnowszym SUV-ie Volkswagena zastosowano pneumatyczne zawieszenie o aluminiowej konstrukcji, zaopatrzone w elektromechaniczne stabilizatory zapobiegające przechyłom nadwozia. Do ich działania konieczne było zaopatrzenie Touarega w wysokonapięciowy, 48-woltowy układ elektryczny z kondensatorami.

Po raz pierwszy w Volkswagenie, pneumatyczne zawieszenie z adaptacyjną regulacją amortyzatorów połączono z opracowanym od podstaw, elektromechanicznym układem zapobiegania przechyłom eAWS z aktywnymi stabilizatorami, regulowanymi za pomocą elektrycznych silników. Efektem są nietypowe dla SUV-ów wrażenia z jazdy: zupełnie nowy poziom komfortu i zwinności, pomimo wysokości i rozmiarów nadwozia.

System przez cały czas utrzymuje je niemal równolegle do nawierzchni. Siłownik łączy ze sobą przeciwległe końce stabilizatorów, usztywniając zawieszenie. Potrzebne do tego wysokie napięcie jest magazynowane w kondensatorach. Stabilizatory są automatycznie rozłączane, by zwiększyć komfort jazdy, gdy na drodze nie ma zakrętów, a także by zwiększyć wykrzyż zawieszenia, podczas jazdy w terenie.

#3 Nightvision po zmroku chroni ludzi i zwierzęta

Nowego SUV-a Volkswagena wyposażono w kamerę termowizyjną, rejestrującą promieniowanie podczerwone. System Nightvision wykrywa w ciemności obiekty, znajdujące się w odległości od 10 do 130 metrów przed samochodem. Rozpoznaje pieszych, rowerzystów i zwierzęta. W razie potrzeby ostrzega kierowcę i przygotowuje hamulce. Jeśli ludzie lub zwierzęta znajdują się poza zdefiniowanym obszarem zagrożenia, ich sylwetki są zaznaczane na czarno-białym obrazie z kamery na żółto. Jeżeli zbliżą się do jezdni, kolor zmienia się na czerwony. Dodatkowo, interaktywne, matrycowe reflektory LED IQ Light oświetlą te obiekty krótkim mrugnięciem, by stały się jeszcze lepiej widoczne dla kierowcy i aby je ostrzec. Zobacz jak działa system Night Vision:

#4 Największy head-up display w historii

Wyświetlacz informacji na przedniej szybie osiągnął w Volkswagenie Touaregu rekordowe rozmiary. Urządzenie prezentuje najważniejsze w danej chwili informacje, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Np. o aktualnej prędkości i tej dozwolonej, działaniu systemów i wskazówki nawigacji. Wszystko prezentowane jest wirtualnie, w graficznej formie, jakby… zawieszone przed samochodem. Kierowca widzi je tak, jakby znajdowały się bezpośrednio na drodze. W ten sposób przednia szyba stała się przezroczystym ekranem, którego szerokość to 217 mm, a wysokość 88 mm. To największy wyświetlacz head-up, oferowany przez Volkswagena.

#5 Automatyczna jazda w korku

Nowy Touareg umożliwia półautomatyczną jazdę z prędkością do 55 km/h, również w miejscach robót drogowych. Asystent jazdy w korku korzysta z aktywnego tempomatu ACC oraz asystenta utrzymania pasa ruchu, Lane Assist. Dzięki nim, możliwe jest automatyczne kierowanie, przyspieszanie i hamowanie, czyli tzw. adaptacyjne prowadzenie po pasie ruchu. W korkach i na odcinkach robót drogowych, Touareg, utrzymując obrany tor jazdy, może podążać za znajdującymi się przed nim samochodami. Zależnie od sytuacji na drodze, może on automatycznie się zatrzymać, następnie samoczynnie ruszyć i kontynuować jazdę.

Jak zacząć nim jeździć?

Spodobały ci się udogodnienia technologiczne w najnowszym Touaregu? Sprawdź czy stać cię na nowy samochód. Pisaliśmy na ten temat w tym artykule.

Nowego Touarega – podobnie, jak wszystkie pozostałe modele Volkswagena – można finansować kredytem lub leasingiem z niską ratą. W przypadku 4-letniego kredytu Easy Drive na kosztujący 256 290 zł model z jednostką 3.0 V6 TDI o mocy 231 KM z automatyczną, 8-biegową skrzynią Tiptronic będzie to koszt 2 149 zł miesięcznie, przy założeniu rocznego limitu przebiegu w wysokości 20 000 km i wpłacie 30 proc. udziału własnego.

Na koniec kredytu możemy zwrócić auto dealerowi i rozliczyć ratę finalną, albo rozłożyć ją na dalsze, niskie miesięczne raty. Trzecim rozwiązaniem jest wykup samochodu na własność, poprzez jednorazowe rozliczenie raty finalnej.