SEAT Tarraco – największy SUV marki

10 grudnia 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

To najnowszy model w ofercie Seata. Dołączył do gamy w drugiej połowie 2018 roku. Na żywo mogliśmy go zobaczyć już na Salonie Samochodowym w Paryżu i wtedy też pisaliśmy o nim: https://mobilni.pl/motoryzacja/mondial-paris-motor-show-2018-to-jeszcze-nie-koniec/ To duży SUV, zaprojektowany z myślą o przestrzeni i komforcie, nawet dla siedmiu osób. Do świata hiszpańskiej marki wprowadza coś więcej, niż tylko nowy język stylistyczny. Jest także jednym z elementów nowej strategii Grupy Volkswagen. Po raz pierwszy od ponad 20 lat, fabryka Volkswagena w Wolfsburgu produkuje samochód pod znakiem innej marki, a jest nim właśnie nowy SEAT Tarraco.

Przedsprzedaż tego modelu rozpoczyna się w grudniu. Zaprojektowany w Barcelonie hiszpański SUV, wykorzystuje potencjał platformy MQB, stosowanej w samochodach Grupy VW. W fabryce w Wolfsburgu, SEAT Tarraco opuszcza linię produkcyjną razem z Tiguanem oraz Touranem. Największy SUV hiszpańskiej marki o długości 4735 mm i wysokości 1658 mm, łączy w sobie typową dla niej stylistykę z zaletami napędu 4×4, możliwościami wyboru trybu pracy silnika i skrzyni biegów – SEAT Drive Profile oraz progresywnym układem kierowniczym.

Dlaczego znów SUV?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Właśnie takich samochodów chce zdecydowana większość kierowców. Ponadto, aż 65 proc. z nich dokonuje takiego wyboru z powodu zewnętrznego wyglądu aut z tego rodzaju nadwoziem. To właśnie stało się przyczyną, dla której w sylwetce Tarraco dominują ostre linie podkreślające siłę i sportowy charakter auta. Z tego samego powodu przednia część nadwozia zyskała dość agresywną stylizację.

Stoi za tym również walor praktyczny. Wnętrze tego SUV-a zapewnia więcej miejsca, niż którykolwiek inny model SEATA. Tak szeroka przestrzeń była nie lada wyzwaniem dla projektantów, by z jednej strony wykorzystać ją w możliwie najbardziej ergonomiczny sposób, a z drugiej – nadać jej atrakcyjnych kształtów.

Pojemny i z bogatym wyposażeniem

SEAT Tarraco jest w stanie pomieścić nawet siedmiu pasażerów. Już w podstawowej wersji wyposażenia znalazło się wiele dodatków, np. ponad 10-calowy wirtualny kokpit oraz pełne światła LED. W bogatej odmianie Xcellence otrzymujemy pełen pakiet asystentów, elektryczne i bezdotykowe otwierane i zamykane drzwi bagażnika, a także podgrzewane fotele – również te z tyłu oraz nawigację i czujniki parkowania z kamerą cofania. Nowy SUV Seata może się również pochwalić przepastnym bagażnikiem o pojemności aż 760 litrów, a po złożeniu oparć w dwóch tylnych rzędach siedzeń dysponujemy przestrzenią aż 1775 litrów.

 

Bezpieczeństwo i 6 trybów jazdy

Największy SUV SEAT-a radzi sobie w wymagającym terenie ze wzniesieniami o nachyleniu nawet 70 proc. Nie straszne mu również stromo pochylone trawersy, nawet te z 85-procentowym pochyleniem bocznym. Tarraco został wyposażony w dwa nowe systemy wspomagania kierowcy. Jednym z nich jest Rollover Assist, który automatycznie odblokowuje drzwi, wyłącza silnik i uruchamia połączenie alarmowe, jeżeli doszłoby do przewrócenia auta.

Kierowca może wybierać pośród sześciu trybów jazdy. Do wyboru ma m.in. tryb jazdy oszczędnej i ekologicznej, w którym samochód nie tylko zużyje najmniej paliwa, ale też wyemituje najmniej dwutlenku węgla. Na drugim biegunie jest tryb sportowy, uwalniający maksimum możliwości układu napędowego. Zapewnia kierowcy pełne panowanie nad autem podczas dynamicznej jazdy w zakrętach, dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu DCC. Są również programy, czyniące jazdę w terenie łatwiejszą i bardziej skuteczną, dzięki odpowiedniemu zarządzaniu pracą silnika, hamulców i skrzyni biegów.

Pod maską nawet 190 KM

Wszystkie jednostki napędowe Tarraco o mocach od 150 KM do 190 KM, mają bezpośredni wtrysk, turbodoładowanie i system Start & Stop. Do wyboru są dwie odmiany benzynowe. Pierwsza to czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na przednią oś. Druga to 2.0 TSI o mocy 190 KM z 7-biegową skrzynią DSG i napędem 4Drive.

W ofercie będą też dwa silniki 2.0 TDI o mocach 150 KM i 190 KM. Słabsza odmiana będzie dostępna w dwóch wersjach napędu: z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na przednią oś, lub z napędem 4Drive i 7-biegową skrzynią DSG. Mocniejsza wersja występuje tylko w połączeniu z napędem 4Drive i 7-biegową skrzynią DSG. Z czasem w ofercie pojawią się również inne warianty napędów.

Pierwszy SUV Seata z Wolfsburga 

Produkowanie w każdej fabryce aut kilku marek, to nowa koncepcja Grupy Volkswagen. Chodzi o zwiększenie wydajności produkcji i utrzymanie rentowności zakładów. Te szlaki już dawno przetarła fabryka z Wolfsburga. Teraz, w ramach inicjatywy marek Grupy Volkswagen zwanej Pact for the Future, będzie w niej powstawać nowy model Tarraco.

Historycznie jest to już piąty przypadek w którym główna fabryka Volkswagena produkuje inny model niż te z gamy VW. W latach 96-98 w Wolfsburgu powstawał już inny SEAT, Arosa. Z kolei w latach 74-78, zakład produkował Audi 50 – zbliżone konstrukcyjnie do ówczesnego Polo. W latach 94-98 powstawało tam Audi 80, a w latach 93-97, również Audi 100.