Škoda Fabia FL 2018: bestseller po zmianach

22 października 2018, Marek Wieliński

Motoryzacja

Na rynku pojawiła się właśnie nowa Škoda Fabia. Bestseller polskiego rynku powraca po liftingu. Tylko w 2017 roku sprzedano jej nad Wisłą ponad 19 000 egzemplarzy. Natomiast według informacji Instytytu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w okresie od stycznia do września tego roku, zarejestrowano w Polsce 14 499 egzemplarzy. Fabia po faceliftingu została wzbogacona m.in. o najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa oraz nowe możliwości personalizacji.

Cztery lata po rynkowym debiucie trzeciej generacji, Škoda Fabia przeszła modernizację. Na liście nowości znalazła się tablica zegarów, nowa tapicerka, przednie i tylne lampy w technologii LED, a także nowe wzory kół – po raz pierwszy dostępne także w rozmiarze 18 cali. Najważniejsze jest jednak to, czego nie widać. Nowa Fabia może teraz być wyposażona praktycznie we wszystkie najnowsze systemy bezpieczeństwa, znane np. z Volkswagena Golfa.

alt Škoda Fabia

Nie zapomniano także o „sprytnych rozwiązaniach”, czyli tak chętnie stosowanych przez Škodę prostych, lecz niezwykle praktycznych uchwytach, schowkach i gadżetach, jak choćby lampka oświetlająca bagażnik, którą w wersji kombi możemy łatwo zdemontować i w ten sposób zamienić w latarkę LED.

Litrowe serce i personalizacja

Pod maską nowa gama silników. Cokolwiek wybierzemy – zgodnie z duchem downsizingu będzie mieć litr pojemności i trzy cylindry. Do wyboru są trzy benzynowe jednostki 1.0: wolnossąca MPI o mocy 75 KM oraz dwa turbodoładowane warianty TSI o mocach 95 i 110 KM, łączone z 5- i 6-biegowymi skrzyniami manualnymi oraz 7-biegową skrzynią DSG. Do końca 2018 roku w gamie silnikowej ma się pojawić jeszcze jedna, podstawowa i najsłabsza wersja o mocy 60 KM.

alt Škoda Fabia

Na zewnątrz zmienił się kształt reflektorów, atrapy chłodnicy i zderzaka. Poczciwej Fabii starano się nadać bardziej dynamiczny i współczesny wygląd. Dzięki tym zabiegom samochód wydaje się być nieco szerszy. Dach, przednie słupki i lusterka, na zamówienie mogą mieć kontrastowy czarny, biały lub srebrny kolor.

Standardem stały się światła LED do jazdy dziennej. Tylne lampy w technologii LED są teraz standardowym wyposażeniem wersji Monte Carlo. Wyposażenie Fabii po liftingu stało się wyraźnie bogatsze. Teraz już w każdej wersji mamy 6 poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, centralny zamek i elektrycznie sterowane przednie szyby, a także system wspomagający ruszanie na wzniesieniach. By uczynić Fabię jeszcze atrakcyjniejszą – w początkowej fazie sprzedaży każdy samochód będzie mieć dwuletni pakiet bezpłatnych przeglądów z limitem przebiegu do 60 000 km. 

alt Škoda Fabia

Systemowy zawrót głowy

Na liście dostępnych systemów bezpieczeństwa znalazł się asystent pasa ruchu, a nawet system ostrzegający przed ruchem poprzecznym podczas cofania. Jest również tempomat z radarem i automatyczną regulacją odległości od poprzedzającego pojazdu, tzw. adaptacyjny oraz z funkcją awaryjnego hamowania przed przeszkodami. Nie zabrakło automatycznego przełącznika świateł drogowych i mijania. Jest także możliwość automatycznego parkowania i wyposażenia samochodu w kamerę cofania. Słowem – wszystko to, co było do tej pory domeną samochodów wyższego segmentu.

W desce rozdzielczej zamontowano przeprojektowane, czytelniejsze zegary. Pojawiły się również nowe dekory i wyższej jakości materiały wykończeniowe. Zależnie od opcji, dwukolorowe siedzenia mogą być pokryte mikrofibrą, łączoną z tradycyjnym materiałem i ozdobione kolorowymi szwami.

alt Škoda Fabia alt Škoda Fabia

Drobne detale potrafią uprzyjemnić codzienne korzystanie z samochodu. Tak będzie z pewnością w przypadku elektrycznie sterowanych szyb. Każda z nich może otwierać się i zamykać za jednym dotknięciem przycisku.

Škoda Fabia internetowo, lifestyle’owo

Na pokładzie może się znaleźć nowy system rozrywki Amundsen, umożliwiający łączenie się z internetem za pośrednictwem hotspotu WiFi. Korzystając z mobilnej aplikacji Škoda Media Command 2.0, możemy zdalnie sterować zamykaniem i otwieraniem drzwi, używając do tego celu smartwatcha albo smartfonu. W podłokietniku zamontowano z tyłu dwa złącza USB, za pomocą których pasażerowie tylnej kanapy mogą ładować swoje mobilne urządzenia.

alt Škoda Fabia

Nie zapomniano również o lifestyle’owej wersji Monte Carlo, zaopatrzonej w dodatkowe spoilery i dyfuzor pod tylnym zderzakiem oraz czarne nakładki progowe. Deskę rozdzielczą tej odmiany wykończono imitacją włókna węglowego. W środku uwagę przyciągają sportowe fotele z kolorowymi dekorami i czerwonymi przeszyciami.

Škoda Fabia po liftingu zyskała wyposażenie wzbogacone o elementy, które nie były do tej pory dla niej dostępne. Z drugiej strony to stara, dobra znajoma: tuż po Octavii to drugi pod względem popularności samochód w Polsce, według ogólnego rankingu modeli wybieranych przez firmy (czerwiec 2018).

Nowy samochód to marzenie, które obecnie można dość łatwo zrealizować. Jak? Podpowiadamy w tym artykule.