Dieta na piękną cerę – 10 produktów, które wasza skóra uwielbia

26 października 2018, Viola Urban – Okiem Dietetyka

Styl życia

Kosmetyki za dziesiątki, a nawet setki złotych, jeszcze droższe usługi w profesjonalnych salonach piękności, a nawet bolesne zabiegi medycyny estetycznej. Kobiety i coraz więcej mężczyzn wydają ogromne pieniądze na to, aby zachować młody i promienny wygląd. Warto jednak przypomnieć sobie, że to jak wygląda nasza skóra w dużej mierze zależy od tego, jak się odżywiamy i jaki tryb życia prowadzimy.

Permanentny stres, brak snu, nieregularne odżywianie i wieczny brak czasu na aktywność fizyczną w połączeniu z suchym powietrzem z klimatyzacji, smogiem i życiem w pośpiechu prowadzi do tego, że skóra szybciej się starzeje i domaga się wspomagania kosmetycznego. Przedstawiam Wam dzisiaj 10 produktów, które warto na stałe włączyć do swojej codziennej diety, aby maksymalnie opóźnić proces starzenia skóry.

#1 Woda mineralna

Woda jest podstawą dbania o stan skóry z jednego prostego powodu: kiedy pijemy jej odpowiednio dużo, organizm efektywnie wydala wszelkie substancje zbędne. Kiedy unikamy picia wody albo co gorsza zamieniamy wodę na słodkie napoje lub kawę z mlekiem, organizm zaczyna zaniedbywać proces oczyszczania i niestety niemal od razu manifestuje się to jako pogorszenie wyglądu cery. Krok pierwszy do promiennej skóry i ogólnego dobrego samopoczucia, to wypijanie minimum 4-6 szklanek wody mineralnej dziennie. Wodę można częściowo zamienić na zieloną herbatę, lekkie napary ziołowe, napar z hibiskusa lub świeże zielone soki bazujące na warzywach.

#2 Oliwa z oliwek i awokado

Skóra uwielbia dobre tłuszcze! Zwłaszcza takie, które obfitują w cenną witaminę E oraz inne substancje bioaktywne neutralizujące wolne rodniki. Polecane przez autorytety żywieniowe jednonienasycone kwasy tłuszczowe znajdziemy głównie w oliwie z oliwek oraz owocach awokado. Najwięcej cennych właściwości znajdziemy w oliwie z mocną goryczką i dosyć dużą pikantnością, czyli takiej, która powstała na bazie oliwek zielonych i niedojrzałych. Im bardziej intensywny i świeży smak i zapach oliwy, tym lepiej dla skóry. Antyoksydanty zawarte w dobrej jakości oliwie extra virgin opóźniają proces starzenia się.

Podobnych właściwości możemy doszukać się w awokado. Ten wyjątkowy owoc powinien być intensywnie zielony, smakować lekko orzechowo i mieć kremową, ale zwartą konsystencję. Awokado podobnie jak oliwa obfituje w cenne polifenole i jednonienasycone kwasy tłuszczowe. (o dobrych tłuszczach przeczytacie też w tym oraz w tym artykule.)

#3 Tłuste ryby i owoce morza

Tłuste ryby morskie to doskonałe źródło kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, a konkretnie kwasu eikozapentaenowego (EPA) i dokozaheksaenowego (DHA). Tłuszcze te wpływają pozytywnie nie tylko na stan naszego układu nerwowego, ale również na stan naszej cery, a konkretnie na stan błon komórkowych fibroblastów budujących strukturę skóry właściwej. Do najlepszych źródeł EPA i DHA w diecie należą: łosoś, tuńczyk, miecznik, pstrąg łososiowy, makrela, śledzie, sardynki oraz węgorz. Kwasów omega-3 możemy też szukać w suplementach diety (np. tranie). Do diety możemy włączyć również roślinne prekursory EPA i DHA, czyli produkty bogate w kwas α-liponowy (ALA). Należą do nich nasiona chia, siemię lniane, nasiona konopi, orzechy włoskie oraz oleje wyprodukowane z tych nasion.

Owoce morza z kolei to nośnik pełnowartościowego i lekkostrawnego białka, a dodatkowo obfite źródło cynku, jodu i selenu. Wszystkie te składniki wpływają na prawidłowy wygląd skóry i proces jej odnawiania. Szczególnie cennym źródłem cynku są ostrygi i inne małże.

#4 Orzechy i nasiona

Orzechy i nasiona oleiste to doskonałe źródło witaminy E, która jest uznawana za jedną z witamin młodości. Tokoferol jest silnym antyoksydantem, który w bardzo efektywny sposób walczy z wolnymi rodnikami spowalniając proces starzenia. Niedobór witaminy E może objawiać się np. intensywnym rogowaceniem naskórka i pogorszeniem stanu skóry z tendencją do trądziku. Witamina E nie lubi obróbki termicznej, zatem jeśli zależy wam na tym, aby orzechy i nasiona były jej dobrym źródłem, starajcie się je spożywać na surowo. Wybierając oleje, zawsze sięgaj po te nierafinowane i tłoczone na zimno.

Bardzo wysoką zawartością witaminy E charakteryzują się nasiona słonecznika oraz olej słonecznikowy tłoczony na zimno. Bardzo dużo witaminy E znajdziemy też w migdałach i orzechach laskowych. Dodatkową zaletą orzechów i nasion jest to, że zawierają one mnóstwo cynku, magnezu oraz roślinnego żelaza. (orzechy to też element diety sprzyjającej dobrej pracy mózgu. Pisaliśmy o tym w naszym niedawnym artykule.)

 

#5 Pomarańczowe warzywa i owoce

Pomarańczowy kolor warzyw i owoców świadczy o tym, że stanowią one źródło β-karotenu i innych karotenoidów. To kolejne substancje, które wykazują silne działanie antyoksydacyjne. Pomarańczowe owoce i warzywa zapobiegają przedwczesnemu starzeniu skóry oraz w pewnym stopniu wzmacniają jej siły obronne przez promieniowaniem UV. Prowitaminę A znajdziemy między innymi w marchewce, dyni, papryce, batatach, pomidorach, papai, melonie kantalupa, arbuzie, owocach kaki, mango, morelach, brzoskwiniach. Mniej oczywistym faktem jest to, że barwniki z grupy karotenoidów występują także w warzywach… zielonych! Dobrym źródłem prowitaminy A są także brokuły, natka pietruszki i szpinak.

# 6 Owoce jagodowe i ciemne winogrona

Owoce jagodowe oraz ciemne winogrona są zasobne w silne przeciwutleniacze. Są to różnorodne substancje o podobnym działaniu, które odpowiadają za intensywne kolory owoców i równie intensywnie neutralizują wolne rodniki. Do najsilniejszych przeciwutleniaczy należą antocyjany znajdujące się w leśnych jagodach, borówkach, jeżynach, aronii, czarnym bzie i wspomnianych wyżej winogronach. Im ciemniejsze owoce, tym więcej cennego barwnika.

#7 Natka pietruszki, brukselka, seler naciowy i kolendra

Natka pietruszki, brukselka, seler naciowy i kolendra to reprezentanci grupy zielonych warzyw, które obfitują w foliany. Jak dobrze wiemy kwas foliowy stymuluje odbudowę komórkową. Dodatkowo brukselka, seler naciowy i liście kolendry stymulują usuwanie z organizmu metali ciężkich i innych substancji będących produktami ubocznymi przemiany materii. Natka pietruszki z kolei, to jedno z najbardziej bogatych źródeł witaminy C. Kwas askorbinowy stymuluje produkcję kolagenu i elastyny.

#8 Pełnowartościowe białko

Wiele osób doszukuje się możliwości poprawy elastyczności i jędrności skóry w suplementacji kolagenem. Warto jednak wiedzieć, że do produkcji kolagenu w organizmie nie trzeba go spożywać wraz dietą. Gdyby kolagen był niezbędny do zapobiegania zmarszczkom, wszyscy weganie mieliby problem z przedwczesnym starzeniem. Wiadomo, że rozkład kolagenu jest zależny od stężenia kortyzolu we krwi, czyli mówiąc prościej poziomu naszego stresu.

Do produkcji kolagenu potrzebujemy natomiast witaminy C oraz całego kompletu aminokwasów. Kiedy brakuje nam w diecie podstawowej ilości cegiełek niezbędnych do produkcji nowych białek, to dostępne aminokwasy są zużywane na inne, bardziej priorytetowe potrzeby niż jędrność skóry. Zatem dopóki dieta nie będzie zawierała wystarczająco dużej dawki pełnowartościowego białka, nie liczmy na to, że wpłynie to na stan naszej skóry. Jako źródło białka możemy wykorzystać dobrej jakości mięso, ryby, owoce morza, jaja, nasiona roślin strączkowych (zwłaszcza produkty sojowe).

#9 Zielona herbata

Zielona herbata to kolejny sposób na dostarczenie do organizmu cennych antyoksydantów. Zawarte w herbacianych liściach substancje są szczególnie polecane osobom, które zmagają się z problemami skórnymi o podłożu zapalnym, czyli np. trądzikiem, łuszczycą czy egzemą. Regularne picie naparów z dobrej jakości zielonej herbaty łagodzi zaczerwienienia i pomaga zredukować aktywność gruczołów łojowych. Napar z zielonej herbaty wpływa również na opóźnienie procesu starzenia.

#10 Kasza jaglana

Na koniec pseudozboże, które polecane jest jako element wielu wartościowych modeli żywieniowych. Kaszę jaglaną polecam szczególnie z powodu wysokiej zawartości związków krzemu. Pierwiastek ten wpływa na stan skóry, włosów i paznokci. Pierwiastek ten znajdziemy w wielu suplementach diety, których celem jest poprawa urody. Zamiast łykać tabletki, jedz jaglankę każdego dnia. Możesz do niej dodać także cynamon, imbir i kurkumę, aby jeszcze bardziej zadbać o swoje zdrowie oraz wygląd od środka.

Jak widzisz, na stan cery wpływają produkty powszechnie uznane za dobre dla naszego zdrowia. Stosując zbilansowaną, obfitującą w owoce i warzywa dietą z dobrymi tłuszczami oraz produktami bogatymi w przeciwutleniacze, wspomagamy nie tylko swoją urodę, ale ogólny stan organizmu. Zrezygnuj z przetworzonej żywności, zbyt dużej ilości nabiału, mięsa i cukru, aby jak najdłużej zachować młody wygląd i dobre samopoczucie.

O skórę można też zadbać produkując kosmetyki na bazie produktów spożywczych! To hit ostatnich lat! Przeczytajcie jak zrobić podstawowe i skuteczne specyfiki na cerę.