Każdy kierowca, który planuje zakup nowego bądź używanego samochodu z napędem konwencjonalnym staje przed wyborem pomiędzy benzyną a dieslem. Który silnik sprawdzi się lepiej? Diesel czy benzyna? Odpowiedź na to pytanie nie jest ani jednoznaczna ani prosta. Zależy bowiem od wielu czynników, takich jak np. styl jazdy, rodzaj pokonywanych tras czy planowanie kosztów związanych z eksploatacją auta. Postaramy się zatem wyjaśnić na którą jednostkę się zdecydować, biorąc pod uwagę powyższe i mając na względzie jak istotną kwestię stanowi zadowalające użytkowanie pojazdu.
Diesel vs benzyna- czym się między sobą różnią?
Silniki benzynowe oraz jednostki diesla różnią się pomiędzy sobą konstrukcją, co za tym idzie również zasadami działania. Odmienna praca silników przekłada się z kolei na awaryjność, zużycie paliwa oraz odczucia towarzyszące kierowcy podczas jazdy.
Zasadnicza różnica istnieje przede wszystkim w układzie zapłonowym. W silnikach benzynowych iskrę generują świece zapłonowe. Silnik diesla bazuje zaś na zapłonie samoczynnym za sprawą sprężonego w odpowiednim stopniu powietrza.
Względem budowy silniki benzynowe są konstrukcją prostszą niżeli wysokoprężne, dlatego powszechnie uchodzą za mniej awaryjne i zarazem łatwiejsze w naprawie. Ile w tym prawdy? Otóż faktycznie „diesle” musiały zostać wyposażone w dodatkowe podzespoły zapewniające niższą, mieszczącą się w normach emisję spalin, a elementy DPF rzeczywiście mogą być przyczyną awarii. Niemniej jednak usterki powoduje głównie niewłaściwa eksploatacja auta z silnikiem diesla, np. częste pokonywanie krótkich dystansów bez rozgrzania silnika.
Co do spalania, bardziej oszczędne są silniki diesla, co wynika z wyższej sprawności cieplnej w porównaniu do benzynowych. Te pierwsze mogą przekształcić w pracę aż do 50% energii, podczas gdy jednostki benzynowe osiągają wynik na poziomie niespełna 40%.
Kontrast widać także w zakresie obrotów. Silniki wysokoprężne cechuje wysoki moment obrotowy już na samym początku, najefektywniej pracują zakresie około 1600-3200 obr/min., będąc w stanie osiągnąć 4500 obr/min. Benzynowe natomiast pełnię możliwości uzyskują stopniowo, wchodząc na coraz wyższe obroty aby zaoferować maksimum swojej pracy.
Jak zatem cechy wyróżniające silnik diesla i silnik benzynowy wpływają na poruszanie się po drogach?
Z racji wysokiego momentu obrotowego samochody wyposażone w silnik diesla świetnie dają radę przy dużym obciążeniu, powodowanym np. jazdą z przyczepą. Sprawdzą się doskonale na długich trasach z dopuszczalną wysoką prędkością. Auta z silnikiem benzynowym lepiej natomiast zdadzą egzamin w nieszczególnie płynnym ruchu miejskim. Wynika to z odporności na częste zmiany obrotów podczas hamowania i przyspieszania.
Diesel czy benzyna- co i komu bardziej się opłaca?
Po przeanalizowaniu argumentów dotyczących różnych płaszczyzn nie da się udzielić uniwersalnej odpowiedzi na pytanie czy diesel czy benzyna będzie lepszym rozwiązaniem. Wyraźnie daje się dostrzec, że wybór silnika to sprawa indywidualna, dyktowana zreasumowaniem potrzeb oraz charakterem jazdy.
Do nabycia auta z silnikiem diesla zachęca na pewno niskie spalanie. Użytkowanie takiego samochodu przez cały czas wyłącznie w mieście plus częste odpalanie i gaszenie silnika wysokoprężnego powodują , że niestety ryzyko awarii wzrasta a w razie jej wystąpienia wizyta w serwisie może pochłonąć sporą część oszczędności. Jeśli więc pojazd zamierzamy wykorzystywać jedynie w celu dojazdów do pracy nieopodal miejsca zamieszkania, robienia zakupów czy rozwożenia asortymentu bądź osób na krótkich dystansach, bezpiecznie jest zdecydować się na silnik benzynowy. Jednostka benzynowa generuje jednocześnie mniejszy hałas, co wpływa na komfort mieszkańców miast i niektórych kierowców.
Potencjał diesla w trasie
Mimo wszystko silniki wysokoprężne mają duży potencjał. Co więcej da się go w pełni wykorzystać. Dlatego auto z silnikiem benzynowym nie jest jedynym słusznym wyborem. Jeżeli w Twoją codzienność wpisuje się częste pokonywanie długich tras, pracujesz stricte mobilnie odwiedzając kontrahentów w obrębie całego kraju lub dalej, tudzież często podróżujesz z bliskimi, eksploatacja diesla powinna Cię zadowolić. I to nie tylko faktem, że na jednym baku paliwa przemierzysz sporą odległość. W zaistniałych warunkach silnik będzie pracował na optymalnych obrotach i w optymalnej temperaturze, ułatwiając zarazem filtrowi DPF wypalenie. Jednostki wysokoprężne są ponadto cenione przez kierowców preferujących dynamiczną jazdę, ponieważ przy dostarczaniu wysokich obrotów „diesel” wyjątkowo sprawnie osiąga znakomite wyniki.
Jak widać każda z konstrukcji ma swoje zalety i wady. W zależności od tego, czy wysoki roczny przebieg i jazda po autostradach oraz trasach szybkiego ruchu jest bliższa naszym standardom mobilności czy też załatwianie codziennych spraw, cechy jednego i drugiego typu silnika mogą okazać się walorem lub mankamentem.
Informacje w artykule aktualne na dzień publikacji.