Niemcy są jednym z wiodących producentów samochodów na świecie, są także krajem w którym zapoczątkowano automobilizm. Motoryzacyjna historia naszych sąsiadów jak również dynamiczny rozwój ich gospodarki oraz śmiałe podejście do nowoczesnych technologii sprawiły, że pojazdy niemieckich marek cieszą się ogromną popularnością praktycznie w każdej kategorii i klasie. Licznych nabywców znajdują też w Polsce. Co roku trafiają do nas tysiące aut wypuszczanych na rynek przez koncerny zza Odry.
Z kart historii niemieckiej motoryzacji
Niemieckie marki motoryzacyjne budowały swoją historię latami. Jej początki sięgają końca XIX wieku, gdy to zaprojektowano pierwszy pojazd mechaniczny, zasługujący na miano samochodu. Nazwisko inżyniera zapisało się w dziejach na zawsze, pochodzi też od niego nazwa „benzyna”.
Co wyróżnia niemieckie samochody i dlaczego cieszą się ogólnoświatowym uznaniem?
Czy we współczesnym świecie, w którym produkcja aut ma charakter globalny, polegający m.in. na dostarczaniu podzespołów przez firmy zewnętrzne z różnych krajów można jeszcze dostrzec jakieś szczególne cechy samochodów niemieckich tudzież różnice pomiędzy nimi a np. wyjeżdżającymi z azjatyckich fabryk? Okazuje się, że tak, czego dowodem są rankingi sprzedaży, w których np. Volkswagen zajmuje zawsze wysoką pozycję, wyprzedzając konkurencję ze świata.
Wszystko to za sprawą ugruntowanej pozycji pod względem bezawaryjności i solidnego, dopracowanego wykonania. Ideą, która chyba od zawsze łączy niemieckie marki samochodów jest bowiem to, aby dało się autem dojechać wszędzie- bezpiecznie, co najmniej względnie wygodnie.
Niemieckie koncerny samochodowe szczególnie dbają o jakość, co przekłada się na trwałość i niezawodność pojazdów. Choć kwestie estetyki odkładają na drugi plan a od ekstrawagancji wręcz stronią, współczesne auta prezentują się elegancko, z klasą. Bezpretensjonalny aczkolwiek efektowny design prezentują m.in. modele Audi, eksponując wręcz luksusowy charakter. Ostatnimi czasu skupiają się też na wyposażeniu w nowoczesne technologie, inwestując w nie zawsze odpowiedzialnie, a więc wielokrotnie testując. Firmy motoryzacyjne będące pod flagą naszych zachodnich sąsiadów miewają również sportowe aspiracje, wyraźnie akcentowe poprzez produkcję samochodów wyścigowych, takich jak np. Porsche.
Najpopularniejsze marki niemieckich aut
Zamysły samych koncernów oraz preferencje kierowców przyczyniły się do tego, że niemieckie marki samochodów kojarzone są zarówno z autami z segmentu premium, ekonomicznymi kompaktami jak i sportowymi maszynami.
Wśród tych prestiżowych jest Audi. Znane i cenione na całym świecie, wyróżniające się dopracowanym wyposażeniem oraz cechami wizualnymi, zdającymi się być dla tejże marki zarezerwowane.
Cieszący się największym popytem na rynku jest Volkswagen. Marka prezentuje przy szeroki przekrój modeli, począwszy od miejskich, poprzez rodzinne aż po SUV-y. Skupia się po prostu na dostarczaniu samochodów ukierunkowanych do zaspokajania codziennych potrzeb, które bywają mocno zróżnicowane.
Mające spore grono entuzjastów, aczkolwiek sprzedające się w mniejszej ilości egzemplarzy ze względu na typowo wyczynowy charakter oraz wysoką cenę Porsche , Audi R i Audi RS też niezmiennie pozostają w branży motoryzacyjnej wyznacznikami niemieckiej jakości, gwarantując znakomite osiągi i niepowtarzalne przeżycia za kierownicą.
Coraz bardziej świadomi swoich możliwości finansowych i oczekiwań względem mobilności Europejczycy, w tym Polacy największą moto sympatią darzą dwie niemieckie marki samochodów. Są nimi Volkswagen oraz Audi. Niby różne, bo zainicjowane inną ideą a jednak znajdujące pewien wspólny mianownik w postaci szerokiej gamy modelowej, znakomitych warunków jezdnych oraz rozwiązań dążących do maksymalnego komfortu kierowcy i pasażerów.
Audi
Ponad 100-letnia historia Audi sięga początku XX wieku. Podobnie jak i w przypadku innych niemieckich marek ta też musiała mierzyć się ze skutkami wojen, zmieniając pierwotną koncepcję- ze sportowej na użytkową. Łączyła się również z innymi przedsiębiorstwami, gdy August Horch, założyciel August-Horch-Motorwagen AG odszedł z firmy po upływie zaledwie dekady od jej uruchomienia i osiągnięcia pierwszych sukcesów.
We współczesnych dziejach marki przełomowy okazał się rok 1969, rozpoczynający współprace z przedsiębiorstwem NSU AG z Neckarsulm. Zaowocowała ona m.in. opracowaniem napędu na cztery koła Quattro. Aktualnie Audi nadal pozostaje pod flagą innego niemieckiego koncernu, wcielone zostało do grupy Volkswagen.
Powodami dla których dzisiejsi kierowcy wysoce cenią Audi są często precyzyjne, w zasadzie luksusowe wykonanie aut z zachowaniem sportowej konwencji i zdecydowanie ponadprzeciętna wytrzymałość silników. Samochody mają klasyczny, elegancki design nie pozbawiony wszak akcentów wyraźnie podkreślających wydajność oraz świetne osiągi. Na polskich drogach najczęściej pojawiają się kombi i sedany z serii A4 a także hatchbacki z serii A3, w tym ich doszlifowane wersje. Niemniej jednak wzrasta też zainteresowanie modelami z wyższej półki, takimi jak Audi A6 czy A7, SUV-ami (np. Q3, Q4, Q5) oraz roadsterami i coupe.
Volkswagen
Oficjalnych początków marki Volkswagen doszukiwać można się w czasie trwania II wojny światowej, lecz realnie prototypy aut pojawiły się kilka lat wcześniej z udziałem cieszącego się już wówczas niemałą sławą Ferdinanda Porsche , który otrzymał sugestię zaprojektowania niedużego pojazdu „dla ludu”, dla rodziny, dla osób prywatnych, o prostej i wytrzymałej konstrukcji. W tychże okolicznościach powstał legendarny Garbus (pierwotnie Kafer). Inicjatywa finansowana była w dużej mierze przez niemiecki rząd, co w żaden sposób nie uchroniło jednak Volkswagena przed późniejszym dostarczaniem pojazdów niemal wyłącznie dla wojska. Stało się wręcz przeciwnie.
Wraz z zakończeniem działań zbrojnych marka powróciła do produkcji Garbusa, który okazał się jednym z najlepiej sprzedających się aut w historii- współcześnie pod nazwą New Beetle, rezygnując z niej jednak po 80-u latach.
Aktualnie Beetle ustąpił modelom takim jak Volkswagen Golf, Polo i wielu innym, nie tylko kompaktowym „na każdą kieszeń” ale również sedanom, hatchbackom i SUV-om. Bardzo dobrze sprzedają się także dostawcze Volkswageny : Transporter, Crafter, Multivan.
Bez dwóch zdań Volkswagen jest też najpopularniejszą niemiecką marką w Polsce i to nie od dziś i nie od wczoraj a od dziesięcioleci. Nawet najsilniejsi konkurenci a więc Skoda, Toyota oraz Opel nie znajdują się zazwyczaj aż tak wysoko w rankingach sprzedaży. Najchętniej wybierane modele to VW Passat, wspomniane wcześniej Golf i Polo, rodzinne T-cross i Tiguan oraz elegancki Arteon. Wszystkie te auta wyróżnia rewelacyjny stosunek jakości do ceny, dostępność części i bezproblemowe serwisowanie a co za tym idzie perspektywa użytkowania przez wiele lat lub/i możliwość sprzedaży samochodu na rynku wtórnym z zadowalającym wynikiem.
Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Informacje w artykule aktualne na dzień publikacji.