Auta osobowe różnią się pomiędzy sobą wieloma cechami które determinują ich funkcjonalność i możliwości. Na pierwszy rzut oka spostrzegamy przede wszystkim kształt pojazdu, mówiąc nieco bardziej fachowo typ nadwozia. Nie jest to jedynie wyznacznik estetyki lecz także element decydujący w dużej mierze o praktyczności samochodu.
Bardziej i mniej znane konstrukcje nadwozia
W przypadku aut osobowych możemy spotkać się z nadwoziami rozmaitego typu. Najpopularniejsze rodzaje nadwozia samochodów to: SUV, HATCHBACK, SEDAN, KOMBI, COUPE, VAN, MINIVAN oraz KABRIOLET. Do tego dochodzą jeszcze LIFTBACK, CROSSOVER, ROADSTER i PICK-UP. Istnieją przy tym modele wypuszczane na rynek w odmianach z różnymi rodzajami nadwozia albo łączonymi na zasadzie hatchback-kombi w jednym albo sedan-kombi-np. Audi A4. Niektóre spośród wymienionych są bardziej praktyczne, zaprojektowane do jazdy terenowej tudzież z myślą o konkretnej pracy, inne zaś służą głównie temu aby podkreślić styl i indywidualny gust. Wybór jak widać klient ma spory. Wręcz tak duży, iż dążąc ku nabyciu auta powinien dobrze przemyśleć kwestię formy. Marną inwestycją byłoby przecież przeznaczenie pieniędzy na pojazd nie spełniający oczekiwań.
Rodzaje samochodów – który typ nadwozia wybrać, charakterystyka poszczególnych typów
Wiedząc że rodzaj nadwozia zdradza wiele względem charakteru auta warto zastanowić się do czego pojazd najczęściej będzie służył. Chyba, że stawiamy wyłącznie na przyjemność lub/i walory wizualne, niemniej jednak częściej liczy się użyteczność. Mało kto ma tak ściśle ukierunkowane priorytety aby mógł wybierać pomiędzy kabrioletem a roadsterem. Dlatego przyjrzyjmy się przede wszystkim powszechnie znanym i użytkowanym typom nadwozi. Te rodzaje samochodów najłatwiej bowiem jest przypisać do określonej klasy, w dość prosty, logiczny sposób da się też ocenić ich walory i wady.
Sedan
Sedany zostały wykreowane na eleganckie i wygodne, dlatego z tym rodzajem nadwozia produkowane są niemal wszystkie limuzyny klasy premium, dajmy na to Audi A6 Limousine oraz Volkswagen Arteon, dostępne w atrakcyjnym finansowaniu od Volkswagen Financial Services. Aczkolwiek nie tylko. Jako przykłady sedana można wymienić też szereg samochodów klasy średniej, m.in. Skodę SuperB (występująca także w wersji kombi). Wyróżniają je trójbryłowa konstrukcja, spora przestrzeń osobowa oraz bagażowa, przy czym bagażnik jest otwierany osobno i niewątpliwie spory komfort jazdy. Jako, że sedan stanowi rodzaj nadwozia samochodu osobowego niezmiennie kojarzony z dobrym gustem, pozostaje wciąż częstym wyborem, zwłaszcza wśród osób ceniących klasyczne rozwiązania i ponadczasowo modną, opływową linię pojazdów.
Hatchback
Nadwozie typu hatchback króluje wśród aut kompaktowych, w tym typowo miejskich, takich jak nowy SEAT Ibiza, Volkswagen Golf albo Skoda Fabia (produkowana też w innych odsłonach). Ten praktyczny, szczególnie w zatłoczonych przestrzeniach rodzaj samochodów zaczął pojawiać się już w latach 70-tych ubiegłego wieku, aktualnie zaś jest jednym z najczęściej spotykanych na naszych drogach. Czy tylko ze względu na fakt, że konstrukcja nadwozia umożliwia łatwe manewrowanie maszyną? Najprawdopodobniej nie, bo niewielkie gabaryty idą też często w parze z atrakcyjną ceną. W przypadku hatchbacków mamy do czynienia z sylwetką dwubryłową. Auto posiada od 3 do 5 drzwi, wliczając klapę bagażnika, która jest spora i otwierana w całości.
SUV
Czy istnieją uniwersalne rodzaje nadwozia samochodów? Może w stu procentach nie ale jeśli myślimy o wielozadaniowości, z całą pewnością maksymalny jej poziom prezentuje SUV. Samochody z gatunku Sport Utility Vehicle doskonale sprawdzają się i w ruchu miejskim i w dalekich trasach i na przestrzeniach, których infrastruktura pozostawia wiele do życzenia. Pierwotna koncepcja promowała SUV-y jako eleganckie auta terenowe, wszak dziś są one powszechnie widywane na szosach i cenione tak samo wśród entuzjastów podróży jak i w sektorze biznesowym. W zdobyciu tak ogromnej popularności pomogły tutaj pojawiające się na przestrzeni lat zmiany, dążące przede wszystkim do wypuszczania na rynek aut przestronnych, komfortowych, wciąż masywnych, cechujących się podwyższanym nadwoziem aczkolwiek nie zawsze wyposażonych w napęd na 4 koła. Idąc a raczej jadąc w tymże kierunku wykreowano również crossovery – podobne do SUV-ów lecz bez napędu 4×4. Przykładami typowych SUV-ów są m.in. SEAT Ateca, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq czy CUPRA Ateca. Do crossoverów należą natomiast SEAT Arona, Volkswagen T-cross , Skoda Kamiq albo CUPRA Formentor.
Kombi
Samochody osobowe typu kombi zyskały aprobatę w latach 50-tych minionego wieku. Niemniej jednak znane były już wcześniej, wszak wykorzystywano je wówczas niemal wyłącznie do przewozu osób i rzeczy. Z biegiem czasu i wzrastającą popularnością podróży auta w wersji kombi szczególnie upodobała sobie klasa średnia, uznając je za idealne do uskuteczniania rodzinnych wycieczek. Słusznie, ponieważ ten rodzaj nadwozia samochodu osobowego oferuje naprawdę pokaźną przestrzeń bagażową i pasażerską. Przypomina wydłużony i powiększony hatchback z charakterystycznie przesuniętym i powiększonym tyłem. Pojemność bagażnika wynosi standardowo 500 litrów, czasem nawet więcej, a klapa liczona jest jako drzwi. Chyba nikogo nie dziwi zatem fakt, że modele popularnych marek w wersji kombi, np. Volkswagen Passat Variant, Audi A6 Allroad czy CUPRA Leon Sportstourer nadal promowane są jako auta rodzinne.
Pick-up
Nadwozia tupu pick-up nie da się pomylić z żadnym innym. Kabina jest bowiem wyraźnie oddzielona od przestrzeni ładunkowej- zamkniętej bądź otwartej. Auta te są szczególnie popularne w Ameryce aczkolwiek coraz częściej można je zobaczyć i na polskich drogach. Łącząc w sobie cechy osobowej terenówki i samochodu dostawczego, mogą śmiało posłużyć jako pojazd typowo zadaniowy, roboczy. Prezentują się jednocześnie na tyle widowiskowo, że bywają też traktowane w kontekście pokazowym wśród dość majętnych kierowców, pragnących podkreślić swój styl. Aby zrozumieć ów chęć wyeksponowania indywidualnych preferencji, wystarczy spojrzeć jak okazale wygląda chociażby Volkswagen Amarok.
VAN i Minivan
W kontekście auta osobowego VAN zapewnia podróżującym niewątpliwie najwięcej przestrzeni. Jest to duży, rodzinny pojazd ze wspólną częścią bagażową i pasażerską, pięcio- lub siedmioosobowy z mnóstwem schowków i wysoką linią dachu, wszak o masie nie przekraczającej 3,5 tony. Takie rodzaje samochodów osobowych często wykorzystuje się w biznesie jak również w okolicznościach sprzyjających wycieczkom z bliskimi. W kategorii współczesnych VAN-ów popularnością cieszą się m.in. takie modele jak Volkswagen Touran, VW Multivan, VW California czy elektryczny VW ID. Buzz oraz…ich mniejsi kuzyni, czyli tzw. minivany, skutecznie wypierane jednak z rynku przez wyróżniające się lepszymi możliwościami jezdnymi, przedstawione wcześniej SUV-y.
Coupe, Roadster, Cabriolet
Te trzy rodzaje samochodów osobowych łączy kilka wspólnych cech: opływowy kształt, specyficznie skonstruowany dach, niskie zawieszenie oraz tylko dwoje drzwi. W teorii swoista specyfika brzmi mało praktycznie. Miłośnicy sportowych wrażeń i adrenaliny na drogach a także esteci całkowicie inaczej oceniają jednak auta z typem nadwozia coupe, roadster lub cabriolet mocno akcentujące swój dynamiczny charakter. Poniekąd trzeba im przyznać rację, gdyż moc silnika potrafi robić wrażenie. Cóż, cena niestety też, lecz w pojęciu niektórych osób zostaje rekompensowana użytkowaniem widowiskowego Porsche Boxter (roadster), gwarantującego ekscytujące doświadczenia za kierownicą Porsche 911 (coupe) albo Audi A5 Cabrio (cabriolet).
Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Informacje w artykule aktualne na dzień publikacji.