4 lutego 2021

RAPORT MOBILNOŚCI – JAK ROK 2020 WPŁYNĄŁ NA ROZWÓJ MOBILNOŚCI

Mamy za sobą najdziwniejszy rok w historii XXI w. Zanim 2021 zaserwuje nam kolejne niespodzianki, spróbujmy szybko podsumować poprzedni. Jak myślisz, co w roku powszechnej stagnacji było największym wydarzeniem w świecie mobilności?

Jasne, największą sensacją było ostre hamowanie, które zaserwował nam COVID-19. Wbrew pozorom jednak świat nie zatrzymał się przez pandemię totalnie i gdy siedzieliśmy zamknięci w swoich domach, małymi obrotami toczyła się mobilna „rewolucja”.

I oto jakie numery nam wykręciła. Wspominamy 10 wydarzeń z 2020 r., które miały znaczenie dla rozwoju mobilności. 

Numer 1
Auta Roku 2020

Samochodem Roku 2020 został Peugeot 208. Jury plebiscytu Car of the Year doceniło model, oddając na niego 281 głosów. Wyboru dokonali też sami konsumenci. Najczęściej kupowanym modelem w Polsce po raz kolejny okazała się ŠKODA Octavia, zwyciężając finalnie z Toyotą Corollą. Niezawodność ŠKODY oraz korzystny stosunek jakości do ceny sprawiają, że model od lat nie schodzi z podium. Rok 2020 czeski model dodatkowo kończy z nagrodą Red Dot Design, prestiżowym wyróżnieniem dla najlepiej zaprojektowanych aut. Nowa Octavia to niejedyna gwiazda ubiegłego roku w rodzinie ŠKODY. Jest nią również zelektryfikowana ŠKODA Citigo-e. Było to najczęściej wybierane auto elektryczne w Polsce – przynajmniej do listopada 2020 r. (źródło: SAMAR).

(źródło: https://www.samar.pl/__/75/Ranking-TOP-50-TOP-10.html)

Numer 2
Lotdown

Od dawna nie lataliśmy tak mało! Lotniczy ruch pasażerski w Polsce został przerwany po wybuchu pandemii i zamknięciu granic USA. Sytuacja przewoźników w pierwszym kwartale była nie do pozazdroszczenia. Gdy ruch przywrócono, statystyki i tak nie poszybowały za wysoko. W okresie wakacyjnym odbyło się o połowę mniej lotów niż w roku poprzednim. W listopadzie 2020 r. większość polskich lotnisk odnotowała spadek ruchu o około 90% w porównaniu z rokiem 2019. Rynki przewozów międzynarodowych są od wielu miesięcy sparaliżowane – fatalnie ma się sytuacja Azji, nieznacznie lepiej USA. IATA podaje, że łączny październikowy popyt na przewozy lotnicze na świecie spadł o 70,6% w porównaniu z październikiem 2019 r.

źródło: https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/lot-3-mln-pasazerow-do-konca-2020-roku-9594.html
https://www.pasazer.com/news/44928/barometr,swiat,minimalna,poprawa,globalnie,ale,nie,w,europie.html https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/iata-oraz-aapa-raportuja-fiasko-odbudowy-ruchu-pasazerskiego-w-pazdzierniku-10235.html

Numer 3
Smok SpaceX wystartował

Kolejny kosmiczny krok w kierunku pozaziemskim. W maju wystartował Falcon 9, który podrzucił Roberta Behnkena i Douglasa Hurleyna na Międzynarodową Stację Kosmiczną. To pierwszy tego typu projekt sfinansowany przez osobę prywatną. Od początku Falcon miał być rakietą nośną, która niczym statek będzie kursować tam i z powrotem, by wynosić na orbitę załogi i ładunki. Na razie wszystko wydaje się iść zgodnie z planem. Od pierwszego swojego startu Falcon wystartował już siedem razy.

Numer 4
Elektryków więcej niż diesli

W 2020 r. padł też elektromobilny rekord. We wrześniu liczba rejestracji pojazdów z napędem elektrycznym w Europie po raz pierwszy przekroczyła liczbę rejestracji pojazdów z silnikiem Diesla. W listopadzie 2020 r. zarejestrowano w Polsce 8981 nowych osobowych samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Również w listopadzie Wielka Brytania ogłosiła, że do 2030 r. zamierza wykluczyć z ruchu krajowego auta inne niż te z napędem elektrycznym.

Numer 5
Rok dronów

Pod koniec kwietnia bezzałogowy statek powietrzny – zwany też dronem – przetransportował pomiędzy dwoma warszawskimi szpitalami próbki do badań na obecność wirusa SARS CoV-2. Lot ten komentowano jako historyczny.

Rok pandemii pozwolił dronom rozwinąć skrzydła w sektorze ochrony zdrowia. W Kuwejcie, USA czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich drony wykorzystano do komunikowania przechodniom zasad reżimu sanitarnego. W Chinach do rozpylania środka dezynfekującego i kontrolowania temperatury ciała przechodniów (pojazdy wyposażono w kamerki termowizyjne). Polscy ratownicy testowali bezzałogowce pod kątem ratowania topiących się ludzi (źródło: http://www.swiatdronow.pl/kolejne-panstwa-uzywaja-drony-do-walki-z-pandemia).

Warto wspomnieć, że drony zakończyły rok z przytupem. 31 grudnia 2020 r. weszła w życie ustawa, która całkowicie zmieni ich użytkowanie. Odtąd – jeśli masz drona powyżej 25 kilogramów – zgodnie z prawem jesteś pilotem bezzałogowego statku powietrznego i musisz zarejestrować swój pojazd oraz odbyć szkolenie.

Numer 6
Auta bez wychodzenia z domu

Pandemia rozwinęła sprzedaż online niemal w każdym możliwym sektorze. O ile nie dziwi kupno butów czy mebli przez internet, o tyle komercyjna sprzedaż aut online już może zaskakiwać. Myślisz o nowym Q5? Zaparz sobie kawę i rozsiądź się w Wirtualnym Salonie Audi. Chcesz obejrzeć rodzinne kombi? Kliknij w wideorozmowę, a następnie zamów ofertę przez internet itd. Rok 2020 branża motoryzacyjna na pewno zapamięta jako ten, w którym sprzedaż w dużym stopniu została zdigitalizowana, a własny fotel okazał się równie dobrym i komfortowym miejscem do wyboru auta co wizyta w salonie dealerskim.

Numer 7
Ups, zabrakło rowerów

Rowery, zaraz po mydle, papierze toaletowym i makaronie, okazały się być jednym z najbardziej pożądanych produktów kupowanych przez Polaków. Tym samym w połowie roku niemal zabrakło ich w sklepach. To kolejny skutek pandemii. Rowerową posuchę wywołały dwa czynniki: po pierwsze odcięci od innych rozrywek w wyniku lockdownu chętnie wystartowaliśmy na wiosenne przejażdżki, po drugie COVID-19 zahamował produkcję i dostawę części rowerowych z Chin.

Numer 8
Kampery biją rekordy

Gdyby był plebiscyt na slogan roku, w 2020 wygrałoby pewnie hasło „Zostań w domu i zachowaj dystans”. Prawdopodobnie tak należy sobie tłumaczyć popularność caravaningu w 2020 r. Trend realizował te założenia z nawiązką, a jednocześnie uzależnionym od mobilności pozwolił uciec od covidowej monotonii.

Liczba zarejestrowanych w Polsce kamperów w porównaniu z latami ubiegłymi wzrosła o 24,4% – do sierpnia 2020 r. zarejestrowano 708 sztuk tego typu aut. Padł też rekord kupna nowych kamperów. Odnotowano również niespotykany dotąd wynik sprzedaży używanych kamperów – okazał się on wyższy o 23% względem roku 2019. Wśród marek producenckich na prowadzeniu jest Volkswagen, który dostarczył podstawę do zabudowy 80 nowym kamperom.

Kampery były nie tylko kupowane, ale i doceniane – to właśnie jeden z nich Volkswagen California został wybrany samochodem legendą w plebiscycie The Best of Moto 2020.
(źródło: https://www.samar.pl/__/3/3.a/109404/3.sc/11/RYNEK-KAMPER%C3%93W—Pad%C5%82-rekord-.html?locale=pl_PL).

Numer 9
Autonomiczne auta – dopuszczone do ruchu 

W listopadzie Japonia jako pierwszy kraj na świecie oficjalnie zalegalizowała samochody autonomiczne, w ślad za nią ruszyła Europa. Tym samym od nowego roku można poruszać się po drogach publicznych, zdając się absolutnie na auto. A konkretniej korzystać z trzeciego poziomu trybu autonomiczności. SAE opracowała sześć takich trybów – zero to klasyczne auta, sześć to już lekko science fiction. Poziom trzeci oznacza, że auto przez dłuższy czas może jechać samodzielnie, manewrując, np. skręcając, przyspieszając czy hamując.  Pamiętasz, jak Will Smith w filmie Ja, robot przemierza tunel swoim kosmicznym Audi, jadąc bez trzymanki i jakiegokolwiek zaangażowania ciała w jazdę? To już nasza rzeczywistość.

https://moto.pl/MotoPL/7,88389,26518511,autonomiczne-samochody-beda-legalne-ale-komputer-zdecyduje.html#disableRedirect

Numer 10
Latający samochód

Słowacki Areomobil zachwycił w listopadowych testach i na nowo rozbudził nadzieję na to, że komfortowe korzystanie z latającego auta stanie się faktem. Maksymalna prędkość maszyny wynosi 200 km/h. Silnik ma pojemność 1,6 litra. By wzbić się w powietrze potrzebujemy około 300 metrów drogi. Producenci zapowiadają, że w ciągu 6 miesięcy pojazd wejdzie do sprzedaży.

Dzieje się. Rok 2020 pod wieloma względami można uznać za przełomowy. Pomimo że większość czasu spędziliśmy w domach, rozwój technologiczny nie przystopował, a może nawet nieziemsko przyspieszył. Czy dane nam będzie korzystać z tej nowej lub jakiejkolwiek innej mobilności w 2021 r. częściej niż w feralnym 2020? Bądźmy dobrej myśli.